KrF ønsker en skolereform som skaper rom til å være barn, gir lærerne et løft og bidrar til både motivasjon og kvalitet i undervisningen. Fra 1990 til 2025 har norske barn tilbragt ca. 1400 flere timer på skolen i året. Dette tilsvarer omtrent ett år. Likevel er hverken motivasjonen eller kunnskapsutbyttet større enn før. Derfor mener KrF det trengs en opprydning i skolen.
KrF ha en skole som ser hele mennesket
Erstatte dagenes 1. trinn med en «førskoleklasse»
KrF vil at førsteklasse erstattes av en førskoleklasse med mer frilek og lekbasert læring. Førskoleklassen skal gi barna et tryggere møte med skolen, læringen skal primært foregå gjennom lek, og utforskning utendørs skal stå sentralt. Opplegget skal i større grad tilpasses barn som ikke er klare for stillesitting og tavleundervisning.
La læreren være lærer
For mange lærere ønsker ikke å jobbe i skolen etter endt utdannelse. KrF ønsker å gjøre det mer attraktivt å være lærer gjennom økt lønn, økt lærertetthet og friere arbeidstid. Læreren skal være lærer i klasserommet og gis tilstrekkelig med tid til å forberede undervisning og følge opp elevene. Dyktige lærere er essensielt for en god skole, og skal ha både kompetanse og tid til sine viktige oppgaver.
Mer enn bare kunnskap
I norsk skole skal man også lære gode verdier, evnen til å samarbeide, respekt for medmennesker og mye mer. Derfor sier KrF at skolen er en arena for både utdannelse og dannelse.
Mobbeombud i skolen
Kampen mot mobbing er en svært viktig sak for KrF, og derfor lanserte vi den første handlingsplanen mot mobbing under Bondevik 2-regjeringen. Mobbing innebærer en krenkelse av menneskeverdet og er ødeleggende for hele samfunnet. Vi vil arbeide hardt for at skolen skal være fri fra aller typer mobbing. Det må være nulltoleranse for mobbing i skolene, og alle mobbesaker skal gripes fatt i og få konsekvenser. KrF har fått gjennomslag for et mobbeombud i hvert fylke, men kampen er ikke ferdig.