Ropstad: – Vi må beholde kontantstøtten og skrote den rigide tredelinga!

KrF vil at alle familier skal få velge løsningen som passer best for dem og sin familie. Derfor vil partiet skrote den rigide tredelinga og beholde kontantstøtten.

Kjell Ingolf Ropstad og barnefamilie

– Den siste tiden har flere også på venstresida tatt til orde for at de ønsker å beholde kontantstøtta. De ser på det som sin likestillingskamp å være hjemme med barnet sitt litt lengre. Jeg hyller alle mødre og fedre som ønsker å velge annerledes løsninger for sin familie, sier barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad.

Det har vært et enormt engasjement rundt familiepolitikken den siste tiden. Ropstad mener det viser at de som har skoen på er enig i KrFs familiepolitikk.

– Jeg tror mange mødre og fedre stusser på at venstresiden ikke viser mer tillit til familiene når de ønsker å beholde den rigide tredelinga og skrote kontantstøtten. Sistnevnte er den eneste ordningen som gir alle familier reel valgfrihet til å være hjemme litt lengre med ettåringene sine, forteller han.

Les mer om hvorfor Nina mener KrF har den beste familiepolitikken og vil stemme KrF her

– For mange er det rett å sende barna i barnehagen når det er ett år. Men barns utvikling er ulik, alle familier er ulike, derfor ønsker vi at alle skal få muligheten til å velge, sier han.

Å fjerne kontantstøtten, slik Ap og SV ønsker, vil føre til at over 4000 flere barn vil vokse opp i familier med lav inntekt

–  Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen har garantert at kontantstøtta skal fjernes hvis de kommer til makta. Jeg er alvorlig bekymret for at Arbeiderpartiet i kjent stil kommer til å bruke familiene som middel for å nå deres mål om likestilling, sier Ropstad, og oppfordrer:

–  Mener du at det er viktig å beholde kontantstøtta, må du stemme KrF!

Dagens ettåringer kan bli de siste som får kontantstøtte

Venstresidas umoderne familiepolitikk

Mange småbarnsfamilier står i et enormt krysspress. De føler at de både må følge opp barn og hjem og samtidig gi jernet på jobb. Han mener venstresidas ideal om å komme seg raskest mulig tilbake til jobb er umoderne.

– Den moderne familien ønsker gjerne å kombinere familieliv og arbeidsliv. Det må også vi som politikere ta høyde for når vi utformer politikken vår. Derfor synes jeg den rigide tredelinga er avleggs og at kontantstøtta er viktigere enn noen gang å holde fast på. Ved å gi tillit til at mor og far tar valgene som passer best for seg og sin familie styrker vi familien, men vi bidrar også til at de er mer fornøyde på jobb. En såkalt vinnvinn situasjon, avslutter Ropstad.

Kontantstøtta er verdt å kjempe for!

Her kan du lese mer om KrFs familiepolitikk

Sitat

Tekst