Barnas transportplan

Et godt transportsystem skal være tilpasset alle som benytter seg av det. En av de viktigste prioriteringene i arbeidet for å skape trafikksikkerhet, er barn og andre myke trafikanter. I perioden 2018-2019 fikk KrF gjennomslag for å innføre «barnas transportplan» som et eget kapittel i Nasjonal transportplan (NTP) for første gang.  

Barnas transportplan har som mål å sikre at barn kan ferdes trygt i trafikken og ferdes på den måten de selv ønsker og har behov for. Dette innebærer trygge gang- og sykkelveier, flere bilfrie soner og lavere fartsgrenser der barn ferdes mye. I tillegg innebærer det å gjøre kollektivtilbudet mer tilpasset barn ved blant annet merking av skolebusser. 

KrF ønsker et samfunn hvor alle barn går på skole og har mulighet til å delta i fritidsaktiviteter. Da er det en forutsetning at de kan komme seg til og fra disse stedene på en trygg måte. I dag må mange myke trafikanter ferdes på veiskulderen til veier der tungtrafikk kjører. I tillegg er vedlikeholdet, som for eksempel måking om vinteren, så dårlig at gang- og sykkelveiene ikke er i bruk store deler av året. Barnas transportplan trekker frem behovet for utbygging og vedlikehold som faktisk gjør gangveiene trygge og anvendelige.  

Barnas transportplan kommer også med konkrete tiltak til mer lysregulering av farlige veikryss, flere såkalte «hjertesoner», utbygging av over- og underganger ved trafikkerte veier og sikring av bussholdeplasser. 

Støre-regjeringen tok Barnas transportplan ut av NTP. På denne måten nedprioriterte de trafikkens mest sårbare, og nedprioriterte nødvendige grep for å sikre trafikksikkerhet for våre barn. KrF ønsker å gjeninnføre Barnas transportplan.