Grunnskolen er barnas første møte med utdanning og undervisning. Barneskolen legger i stor grad grunnlaget for livslang læring. Derfor er det svært viktig at grunnskolen bidrar til mestringsfølelse, trygghet og læreglede.
En god skole ser barna for hele mennesker og tar dem på alvor. Dette innebærer at skolen skal gi både sosial, emosjonell og faglig kompetanse. KrF mener grunnskolen skal være med å forme samfunnsborgere med engasjement, kunnskap, gode verdier og evne til kritisk tenkning. Skolen skal være forankret i Norges kristne og humanistiske kulturarv.
Skolevegring begynner ofte i grunnskolen og kan i mange tilfeller resultere i store kunnskapshull eller frafall i ungdomsskolen og videregående. For å motvirke frafall, må skolen tilpasse seg elevene og bidra til mestring og skoletrivsel fra ung alder. KrF mener at lærerne skal ha både tid og kompetanse til å følge opp og tilpasse undervisningen for elevene. Godt skolemiljø er også en svært viktig faktor for at barn skal trives på skolen og fullføre grunnskolen og videregående.
KrF vil:
- Ha en skole som gir eleven både utdannelse og dannelse, som lar læreren være lærer.
- Erstatte dagens 1. klasse med en «førskoleklasse». Førskoleklassen skal ha frilek timeplanfestet minst halve skoledagen for å sikre at læringstrykket ikke tar over.
- Gjennomføre en skolereform med fokus på læring og frilek, gjennom blant annet å:
- Ha en kraftig reduksjon i antallet uketimer på grunnskolen
- Øke lønningene til lærerne.
- Sikre frilek for alle trinn på barneskolen.
- Ha en betydelig satsing på trykte lærebøker.
- Gi lærere større fleksibilitet i hverdagen og tid til å følge opp elevene.
- Arbeide for flere miljøarbeidere på barneskolen.
- Ha mer fysisk aktivitet i skolehverdagen.
- Være en garantist mot heldagsskolen.
- Sikre tilstrekkelig voksentetthet i grunnskolen.
- Sikre at elevene gjennom KRLE-faget og en livssynsåpen skole sikres kunnskap om den kristne kulturarven, trosfrihet og troens plass i samfunnet.
- Prioritere tidlig innsats de første skoleårene, for å sikre alle elever god oppfølging.