Nedsatt funksjonsevne skal ikke være noe hinder for å lykkes i det norske arbeidslivet. Offentlige myndigheter, sivilsamfunnet, organisasjoner og næringslivet må arbeide for å redusere menneskeskapte barrierer som stenger mennesker ute fra aktiv deltakelse i samfunnet. Vi har alle et ansvar for å legge til rette for at mennesker med nedsatt funksjonsevne kan leve frie og selvstendige liv.
Over 100.000 personer med funksjonsnedsettelser står utenfor arbeidslivet mot sin vilje. I tillegg skårer Norge dårligere enn snittet av de 37 OECD-landene på inkludering av personer med redusert funksjonsevne. Norge trenger en arbeidspolitikk for å inkludere flere.
Hva har KrF gjort?
- Opprettet 2100 nye Varig tilrettelagde arbeidsplasser (VTA).
- Satt mål om at fem prosent av alle ansatte i offentlig sektor skal være personer med «hull i CV-en» eller har behov for tilrettelegging.
- Definert Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) som et likestillingsverktøy, ikke et helseverktøy.
- Sikret attføringsbedrifter som hjelper personer utenfor arbeidslivet tilbake i jobb.
- Igangsatt en nasjonal inkluderingsdugnad i arbeidslivet sammen med regjeringen.
KrF vil:
- Legge bedre til rette for personer med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet, blant annet gjennom å styrke funksjonsassistentordningen og traineeordninger i offentlig forvaltning.
- Gi mennesker med nedsatt funksjonsevne et tilpasset tilbud i barnehagen og gjennom hele utdanningsløpet, slik at de gis like muligheter som andre til opplæring. Tilbudene skal gis i nærområdene.
- Fjerne den øvre aldersgrensen på 26 år og taket på 3 års varighet for utdanning som arbeidsrettet tiltak.
- Øke satsingen på rehabilitering og habilitering for å sikre aktive dagligliv for mennesker med nedsatt funksjonsevne. •
- Utvide muligheten for at flere som har nedsatt arbeidsevne skal få tilbud om tidsubestemt lønnstilskudd. •
- Sikre at både statlige og kommunale arbeidsplasser aktivt må rekruttere funksjonshemmede.
- Etablere og finansiere flere varig tilrettelagte arbeidsplasser (VTA).
- Øke støtten til TT-ordningen, gjøre den til en nasjonal ordning i regi av Nav og gjøre den mer fleksibel med tanke på bruk der det ikke er alternative kollektive tilbud.