Spania går inn for aktiv dødshjelp: – Skremmende utvikling

Spania blir dermed det fjerde europeiske landet som tillater aktiv dødshjelp. – Det bekymrer meg, sier helsepolitisk talsperson i KrF.

Geir Jørgen Bekkevold innfelt i et illustrasjonsbilde av en tom sykeseng
Helsepolitisk talsperson i KrF, Geir Jørgen Bekkevold.

– Helsevesenets oppgave skal være å legge til rette for en verdig avslutning på livet, tilby god smertelindring, støtte, trøste og lette byrder. Samfunnets svar på lidelse skal være livshjelp, ikke dødshjelp, sier Geir Jørgen Bekkevold, KrFs helsepolitiske talsperson.

Nylig ble det kjent at Spanias nasjonalforsamling har stemt ja til et forslag om å legalisere aktiv dødshjelp. Landet åpner i første omgang for dødshjelp ved tilfeller med uhelbredelig sykdom og store smerter.

– Det bekymrer meg at Spania går inn for praksisen uavhengig av hvor strenge begrensninger lovverket vil ha. I stadig flere land i Europa ser vi stadig at lovverket utvides. Nå får også barn, demente, psykisk syke og tilgang til aktiv dødshjelp i enkelte land. Det er en skremmende utvikling, sier Bekkevold.

Dødshjelp i Norge

Per i dag er Frp det eneste stortingspartiet som vil gjøre aktiv dødshjelp lov i Norge. Samtidig ønsker krefter i SV at partiet skal ta de første skrittene mot legalisering ved en utredning, og liknende debatter pågår i andre norske partier.

Les om SVs steg mot dødshjelp-ja her

– Dette er en vanskelig diskusjon med mange krevende etiske dilemmaer, men KrF er tydelige på at aktiv dødshjelp ikke kan være samfunnets svar på lidelse, sier Bekkevold.

– Hvordan vi ivaretar de mest sårbare sier mye om et samfunn. Det er et politisk ansvar å hegne om de sårbare. Vi vet fra undersøkelser fra delstaten Oregon som har tillatt aktiv dødshjelp at det å være en byrde er en bekymring mot livet slutt for de som benytter seg av dødshjelp.  På sitt mest sårbare så skal ikke enkeltmennesker oppleve seg som en byrde. Jeg står for et menneskesyn hvor hvert individ er verdt uendelig mye, og har et ukrenkelig menneskeverd, uansett alder, funksjonsevne eller sykdom. Da må vi møte eldre mennesker med livshjelp, hjelp til å mestre livet og god lindrende behandling i livets aller siste fase, sier Bekkevold.

Spania blir sammen med Sveits, Nederland og Belgia det fjerde landet som tillater aktiv dødshjelp. Kun Sveits åpner for pasienter fra andre land.