Nordland KrF mener: Samferdsel i Nordland er en viktig del av vår forsvarsberedskap
Med den geopolitiske situasjonen vi befinner oss i, er det nødvendig med store forsvarsmessige investeringer. Norge skal bruke over 3% av BNP på forsvar framover, og kommunikasjon og infrastruktur må inngå som en del av forsvarsbudsjettet. Både havner, veier, jernbane og luftfart er en del av den totale beredskapen.
Her har Nordland store muligheter, men det trenges store investeringer for at Norge skal kunne ivareta sitt ansvar. Både vår nordlige geografiske beliggenhet og avstanden til Østlandet og Sentral-Europa, gjør at vi trenger å være selvforsynt sammen med Sverige og Finland.
Tilstrekkelig og fungerende materiell innen jernbane, luftfart, ferger og hurtigbåt er en forutsetning for sikkerhet og logistikk.
Å utbedre Ofotbanen med dobbeltspor for å øke kapasitet, kan bli viktig for Sverige og Finland ved distribusjon av NATO-materiell og andre forsyninger.
Nordlandsbanen må elektrifiseres og jernbanen i Narvik og Fauske må knyttes sammen slik at forsyninger kan gå begge veier.
Veinettet i distriktet har store etterslep. Det er mange smale veier, strekninger med svake veiskuldre og i kombinasjon med reduserte midler til ordinært vedlikehold av både veibane, bruer og tuneller over år, har dette medført til at fylket skriker etter mer midler på samferdsel.
Når vår forsvarsevne er på dagorden, må det også hensyntas hvordan store mengder tungt materiell og forsyninger skal transporteres i henhold til Norges og NATOs planer.
Dette er ikke vår infrastruktur godt nok dimensjonert for.
Beredskap er også bosetning og levende lokalsamfunn i nord, da må forsvaret være seg sitt ansvar bevist og sørge for at mest mulig tilrettelegging skjer her i nord. For en opprusting innen samferdsel vil komme godt med også i fredstid.
Dette er en av fem resolusjoner fra Nordland KrFs fylkesårsmøte i 2025. Resten kan du lese her: