Nominasjonskomiteen foreslår Dag Inge Ulstein og Astrid Aarhus Byrknes på topp for KrF i Hordaland

Nominasjonskomiteen til KrF i Hordaland har enstemmig innstilt utviklingsminister Dag Inge Ulstein (39, Bergen) som listetopp i forbindelse med stortingsvalget. På andreplass foreslår nominasjonskomiteen Astrid Aarhus Byrknes (57, Alver). Joel Ystebø (19, Bergen) er foreslått 3. plass, og Morten Helland (47, Bømlo) er foreslått på 4. plass.

– Som nominasjonskomité i fylket hvor KrF i sin tid ble etablert, har vi følt på et sterkt ansvar for å lage en god liste med kandiadater som vil begeistre og mobilisere mange til å stemme KrF ved stortingsvalget neste år. Derfor er jeg så glad for at vi nå kan presentere en liste med 22 kandidater som jeg tror vil vekke engasjement og som nyter stor tillit blant folk i hele Hordaland, sier Ingmar Ljones, leder for nominasjonskomiteen.

– Vi er utrolig glad for at utviklingsminister Dag Inge Ulstein har takket ja til å være listetopp for KrF her i Hordaland. Han har vist at han er en god leder og en dyktig politiker som får gjennomslag for viktige KrF-saker, både da han var byråd i Bergen, og nå som utviklingsminister i dagens regjering. Han er også fremragende til å mobilisere og inspirere mennesker rundt seg til å engasjere seg for internasjonal rettferdighet blant annet knyttet til å bekjempe fattigdom, sult og menneskehandel, sier Ljones.

Astrid Aarhus Byrknes er foreslått av komiteen på andreplass. Mange kjenner henne svært godt som en tydelig stemme for gamle Lindås kommune – nå Alver – og regionen Nordhordland. Hun er tydelig på sin ombudsrolle, og har en sterk drivkraft for å skape en bedre hverdag for både innbyggere, næringsliv, de ideelle organisasjonene og frivilligheten. Astrid har også allerede møtt som vara på Stortinget, og viste raskt da at hun vil gjøre en strålende jobb der med fast plass, sier Ljones.

– Vi har foreslått Joel Ystebø på 3. plass og som vår ungdomskandidat ved stortingsvalget. Han er 19 år, men har likevel vært engasjert i KrF over lang tid. Joel sitter i bystyret i Bergen for KrF i dag, og han er en dyktig formidler og politiker med et stort engasjement spesielt knyttet til saker som trosfrihet og menneskeverd, sier Ljones.

– Vår fylkesleder og tidligere varaordfører på Bømlo, Morten Helland, er foreslått på 4. plass på stortingslisten. Han er i dag også gruppeleder for KrF på Bømlo. Morten brenner for lokal verdiskaping og samfunnsbygging, og spesielt opptatt av at de som trenger tilrettelegging også har gode arbeids- og aktivitetstilbud. Han er også en sterk forkjemper for en bedre politikk knyttet til rus og alkohol, som er et av verdens største helseproblem, sier Ljones.

Nominasjonsmøtet til KrF i Hordaland vil avholdes på Scandic Voss lørdag 21. november.

Ingmar Ljones, mobil 917 30 562. Leder av nominasjonskomiteen
Dag Inge Ulstein, ved politisk rådgiver Sondre Olsen, mobil 926 05 163
Astrid Aarhus Byrknes, mobil 913 80 688
Joel Ystebø, mobil 454 54 728