Mer kvinnehelse i seksualundervisningen

Resolusjon innsendt av Vestland KrFU

Klasserom med stoler
Illustrasjonsfoto: Ivan Aleksic / Unsplash

Seksualundervisningen i dag er ikke perfekt, og det gjelder spesielt for kvinnehelse. Ting som endometriose og vestibulitt er noe som i altfor liten grad blir snakket om. Jenter kan gå årevis og lure på hva som er galt med dem fordi de ikke har lært om kvinnesykdommer i seksualundervisningen eller ellers i skolegangen. Det ender ofte opp med at kvinner må finne ut av dette på egen hånd, for å så gå til legen og påvise seg selv. Dette er ikke godt nok.

Vi trenger derfor at dette blir et aktuelt tema under seksualundervisningen på skolen, og at lærerne får kunnskapen de trenger til å kunne undervise om kvinnesykdommer. Det er altfor stigmatisert å snakke om kvinnesykdommer, og når 50% av befolkningen vår har en kvinnehelse, blir dette helt feil. Vi vil derfor ta tak i dette allerede i 5. klasse når man først introduserer seksualundervisningen på skolen.

Utenom finnes det gode økonomiske argumenter for å innføre dette. Det anslås at Endometriose koster staten 13 milliarder kroner i året. Skal vi slå sammen andre typiske kvinneplager økes summen enda mer. Det er ikke bare kvinner disse summene påvirker, det er samfunnet i sin helhet. De overnevnte kvinneplagene kan ofte behandles eller håndteres slik at kvinner kommer seg ut i arbeidslivet. Men det hjelper ikke når kvinner ikke vet at diagnosen deres eksisterer.

Vestland KrF vil
● Få på plass bedre informasjon om kvinnehelse i seksualundervisningen på skolen.
● Legge til rette for mer fokus på kvinnehelse i seksualundervisningen i lærerutdanningen.
● Arbeide for eit konkret kompetansemål i naturfag på ungdomsskulen om kvinnehelse
● La organisasjoner som Endometrioseforeningen eller Vulvodyniforeningen få komme til i undervisningen for å få et spesialisert undervisningsperspektiv, og mener det må øremerkes midler til foreningene slik at dette kan bli en mulighet.