Bli bedre kjent med Ida Lindtveit Røse

Brenner for: God familiepolitikk
Rolle: Førstekandidat i Akershus
Yrke: Fylkesgruppeleder for KrF

– Det er jo hektisk både på jobb og hjemmebane, men det er sånn jeg liker det så da er livet bra, smiler Lindtveit Røse på spørsmål om hvordan hun har det.

Hun er førstekandidat for KrF i Akershus, og er en kjent profil i KrF. Nå er hun fylkesgruppeleder i Viken for KrF og sentralstyremedlem i partiet. Tidligere har hun vært KrFU-leder og rådgiver på Stortinget.

For ett år siden var hun barne- og familieminister da Kjell Ingolf Ropstad var i pappapermisjon.

Det viktigste er valgfrihet til barnefamiliene

På spørsmål om hva hun hadde ønsket å utrette som KrF politiker med fire år til rådighet i regjering, smiler Ida og trekker frem kjente saker for KrF.

– Det viktigste hadde vært å sikre mer valgfrihet for barnefamiliene, og fortsette den satsingen vi har hatt på økt barnetrygd og også økt engangstønad, men også rulle fritidskortet som sikrer at barn og unge uavhengig av foreldrenes økonomi kan delta i fritidsaktiviteter, sier hun.

Ønsker maksgrense og samordnet søskenmoderasjon på barnehage og SFO

Videre trekker hun frem også andre områder hvor KrF ønsker å bidra til en bedre økonomisk hverdag for barnefamiliene.

– Hvis man har flere barn som går i barnehage og SFO samtidig så kan den økonomiske belastningen bli over 10.000 kroner i måneden. Det er et ganske stort innhugg i familiens økonomi. Derfor har vi vedtatt at vi vil ha en maksgrense på samlede SFO- og barnehagekostnader og en søskenmoderasjon på tvers av barnehage og SFO, sier hun.

Vil styrke fellesskapene

Lindtveit Røse brenner for å styrke fellesskapene som vi alle som mennesker er en del av, og som det siste året har vist at vi er helt avhengige av.

– Det er ikke staten som skal bestemme alt, og det er ikke vi hver for oss som skal gjøre alt. Vi må gjøre ting sammen. Da må vi styrke idrettslaget, menighetene, frivilligheten som gjør det mulig å ha et godt lokalsamfunn. Det er viktig fremover, avslutter Lindtveit Røse.