KrF ønsker en skole som ser hver enkelt elev og som skaper gode samfunnsborgere som kan mestre livet. God faglig og sosial læring krever gode lærere og et godt læringsmiljø, som kan legge til rette for elevenes utvikling og trivsel. Den negative utviklingen i ungdommers psykiske helse, viser behovet for en skole som ser hele mennesket og som gir elever på alle nivåer gode mestringsopplevelser.
Fylkesdirektøren har lagt fram sak om ny inntaksordning i fylket. I forkant av saken er det gjort grundige utredninger på flere modeller. Dette er sendt på høring og høringssvarene foreligger. Fylkesdirektøren har lagt vekt på hva Elevorganisasjonen, Ungdommens fylkesutvalg og Lærlingerådet (brukerne) har svart på høringen. Det samme gjelder svarene fra flertallet av skolene, altså de som har den daglige kontakten med elevene. Det er etter KrF sitt syn, klokt. Uansett: fylkesdirektøren har utredet i henhold til bestillingen og anbefaler slik direktøren skal: på faglig grunnlag og en balansert drøfting av dette.
KrF vil beholde en desentralisert skolestruktur i Trøndelag. En slik struktur gir nærhet mellom lokalmiljø, næringsliv og skole. Det er en fordel for eleven at hen kan bo hjemme så lenge som mulig. Ungdom er en viktig og god ressurs i lokalmiljøene. Skole og næringsliv i samspill kan gi relevant opplæring og god kunnskap om framtidige jobbmuligheter for eleven. De videregående skolen er viktige kompetansearbeidsplasser. I sum er dette god samfunnsbygging og god regional utvikling.
Å opprettholde en desentralisert skolemodell når elevtallsgrunnlaget går ned, kan være krevende. Det kan gjøre det nødvendig å endre tilbudsstrukturen. Altså hvilke tilbud finnes på de ulike skolene.
Nærskoleprinsippet gir eleven som finner tilbudet eleven ønsker på nærskolen, prioritet ved skolen. Dersom ønsket tilbud ikke finnes der kan eleven søke fritt på skoler i fylket. Det gir skolen et mer forutsigbart grunnlag å dimensjonere tilbudene på og det legger godt til rette for samarbeid mellom skolene.
KrF mener dagens inntaksmodell er best egnet for å sikre en skolestruktur og en skole som best kan ivareta elevens, lokalmiljøet og næringslivets behov.
Den aller viktigste oppgaven er å sikre at elevene kan fullføre videregående skole. All ungdom har ressurser og egenskaper som er verdifulle og som vi som samfunn, har bruk for. Vår oppgave er å legge til rette for at elevene kan utvikle sitt potensiale fullt ut og bli gode samfunnsborgere.
KrFs fylkestingsgruppe
Karin Kirsti Bakklund og Johan Fossan
23.sept. 2024