Tromsø KrFs økonomiske tiltak

Forord

Tromsø kommune er i en alvorlig økonomisk situasjon, og betydelige tiltak er nødvendige for å snu utviklingen. Tromsø KrF mener at vi må prioritere de viktigste oppgavene istedenfor å kutte jevnt over alle enheter.

For KrF er det viktig at Tromsø kommune sørger for gode oppvekstsvilkår. I tillegg skal vi gi innbyggerne et godt helsetilbud med kompetent personell. Da må disse sektorene også ha gode fasiliteter. 

Vi risikerer nå at grunnleggende tjenester blir kuttet, noe KrF er imot. Vi presenterer derfor våre forslag til innsparing.

Seksjon for kultur omorganiseres

Tromsø kommune har en egen seksjon for kultur. Vi mener det ikke er behov for en egen seksjon for å ivareta de lovpålagte oppgavene som ligger hos seksjon for kultur. Vi vil derfor at Kommunedirektøren igangsetter en prosess for å avvikle seksjonen.

I organisasjonskartet til Tromsø kommune fremgår det at følgende enheter er underlagt seksjon for kultur:

  • Kulturarena
  • Tvibit
  • Kulturskolen
  • Bibliotek og byarkiv
  • Fritid

Vi foreslår at disse gjøres til selvstendige enheter som rapporterer direkte til Kommunedirektøren ved avdelingsdirektør for oppvekst og utdanning. Bevilgning av midler til disse enhetene gjøres i kommunebudsjettet i stedet for gjennom seksjon for kultur slik det er i dag.

Ikke-lovpålagte oppgaver som ligger under seksjon for kultur skal i utgangspunktet avvikles. Dette er imidlertid noe kommunestyret må ta stilling til i en eventuell sak om avvikling av seksjon for kultur.

Vi ber Kommunedirektøren lage en sak på de lovpålagte oppgavene under seksjonen, hvor det foreslås hvilken enhet/seksjon som skal få i oppgave å ivareta dem.

Seksjon for næring omorganiseres

Det er næringslivet, ikke kommunen, som skal stå for verdiskapningen. Kommunens rolle skal være rask saksbehandling og reduksjon av skatter og avgifter, blant annet ved å fjerne eiendomsskatten.

KrF er opptatt av at det skal være kort vei fra næringslivsaktøren til kommunen. Hvis næringslivet er misfornøyd med kommunens anskaffelser, skal de snakke med seksjonslederen for anskaffelser. Hvis kommunen er treg i byggesaksbehandlinger, skal de henvende seg til de som jobber med byggesak, ikke seksjon for næring, osv.

KrF foreslår derfor at Kommunedirektøren igangsetter en avviklingsprosess av seksjon for næring. I denne prosessen bes Kommunedirektøren om å fremlegge en sak hvor det foreslås hvilken enhet/seksjon som skal ivareta de lovpålagte oppgavene som ligger under seksjon for næring i dag.

De ikke-lovpålagte oppgavene som seksjon for næring utfører i dag skal i utgangspunktet avvikles.

Omorganisering av avdeling for helse og avdeling for oppvekst og utdanning

Avdeling for helse og avdeling for oppvekst og utdanning utgjør en vesentlig del av kommunebudsjettet. Vi mener det er muligheter for besparelser her, men ikke ved å stoppe gode prosjekter som økt grunnbemanning eller økning i sosiallærere. Muligheten for besparelser ligger i hvordan disse to avdelingene er organisert.

Vi har mottatt tilbakemeldinger om at det har blitt for mange mellomledd mellom de som yter tjenestene til innbyggerne og ledelsen i disse avdelingene. Det er de enkelte enhetene som gir kommunale tjenester – barnehager, sykehjem og skoler. Rådhuset skal ikke gi direkte tjenester til innbyggerne, men støtte enhetene slik at de kan utføre sine oppgaver.

KrF vil derfor at det iverksettes en omorganisering på enhetenes premisser, basert på følgende spørsmål:

«Hva trenger du som enhetsleder av bistand fra rådhuset for å drifte enheten din på en forsvarlig måte?»

Det enhetslederne ikke trenger, trenger vi i utgangspunktet ikke på rådhuset.

KrF foreslår en omorganiseringsprosess for helse og utdanning, hvor det kartlegges hva enhetslederne trenger av bistand og det vurderes om arbeidsplasser som ikke er nødvendige for enhetsdriften bør avvikles.

Avvikling av Tromsø Parkering AS

Tromsø Parkering AS ivaretar kommunens parkeringsrelaterte oppgaver og driver kommersiell forretningsdrift innenfor privatrettslig parkering. Kommunen kan spare omtrent 3,5 millioner kroner årlig ved å avvikle selskapet og legge parkeringsdriften direkte under Tromsø kommune.

Tromsø KrF foreslår derfor at Tromsø Parkering AS avvikles og at parkeringsdriften legges under Tromsø kommune.

Gjennomgang av salg av kommunale eiendommer

Tromsø kommune har store verdier bundet i eiendom. Kommunedirektøren bes om å undersøke muligheten for å selge eiendommer som kan tilføre kapital til Tromsøs disposisjonsfond.

Ansettelsesstopp med unntak av tjenesteytende yrker

Det innføres ansettelsesstopp frem til sommeren 2025 med unntak av stillinger som er direkte tjenesteytende. Med det menes stillinger som gir en direkte tjeneste til innbyggerne, for eksempel lærere, helsefagarbeidere, barnehagelærere og sykepleiere.

Avvikling/salg av Aurora kino

Tromsø kommune er majoritetseier i Aurora kino AS. Vi mener det ikke er kommunens oppgave å drive kino i en stor kommune som Tromsø. Derfor bør Tromsø kommune selge seg ut av Aurora kino eller legge det ned hvis andre aktører kan drifte kinoen.

Kommunedirektøren bes derfor om å undersøke om det finnes interessenter for kjøp av aksjene og om andre kinoaktører er interesserte i å leie kinolokalene til Tromsø kommune.