Større press på småbarnsforeldre

De nye reglene for kontantstøtten som innføres fra 1. august, er et ran av småbarnsfamiliers valgfrihet.

-Jeg er sjokkert over at regjeringen går inn for kutt i kontantstøtten. Dette rammer småbarnsfamiliers valgfrihet og lommebok hardt. Kontantstøtteordningen, som tidligere har gjeldt for barn i alderen 13 til 23 måneder, vil fra i dag bare gjelde for barn i alderen 13 til 19 måneder.

Kuttet fører til mindre fleksibilitet for småbarnsforeldre som allerede opplever balansen mellom jobb og familieliv som krevende, og det viser at regjeringen har lite tillit til barnefamiliene. Regjeringen legger her opp til offentlig oppdragelse av barna våre, og fratar foreldrene et mulig pusterom.

– Noen ettåringer er ikke klare for å begynne såpass tidlig i barnehagen som regjeringen nå vil tvinge dem til. Så akkurat som barnehageplass er noe staten skal tilby og sikre familiene, må familiene også sikres kontantstøtte for å ha en reell mulighet for å ta omsorg for sine minste barn. Kontantstøtten ble innført av KrF i 1998, og har vært tilgjengelig for foreldre til barn mellom ett og to år som ikke er i barnehage på fulltid. Ordningen har blitt endret flere ganger tidligere.

-Nyere forskning (forsking.no) viser at velferdsstaten påvirker familie-kulturen. Altså at gode ordninger med barnehage og tilbud om kontantstøtte er viktig for at norske kvinner og menn velger å få barn.

Ferske tall fra statistisk sentralbyrå sier at Norge har langt høyere fødselstall enn Polen, Italia, Spania, Hellas og flere østeuropeiske land. I Norge er det gjennomsnittlige antall barn født per kvinne 1,4 (2023) Dette tallet har likevel gått ned fra 1,90 i 2007. Kontantstøtten er viktig for å øke fødselstallene fremover. KrF lytter til småbarnsforeldrene og vil ha forlenging av kontantstøttene.

Randi Walderhaug Frisvoll

Sentralstyremedlem KrF -Gruppeleder fylkestingsgruppa M&R KrF