Stopp nedbygginga av psykisk helsevern

Det har aldri vært mer populært å snakke om psykisk helse, spesielt blant unge. Samtidig er det et paradoks at vi har en regjering som ønsker å ha en distriktsprofil, som overser en storstilt nedbygning av helsevesenet og den psykiske beredskapen i hele Norge. Dette rammer særlig sterkt vår region.

Vi er nødt til å ta konkrete tak hvis vi mener alvor, og ikke bare snakke om at vi trenger tiltak. Vi må styrke helsevesenet i distriktet, ikke bygge det ned. Sykehusene våre må bevares slik de er i dag, og i et lengre perspektiv også bygges ut. Helsevesenet her i nord er også en vesentlig del av vår beredskap, og vi kan ikke risikere å bygge ned det i en spent tid hvor vi også bygger opp forsvaret i nord.

Det er også knyttet noe usikkerhet til hvor syke og hvorfor unge sliter mer psykisk nå enn før. Dette må det forskes enda mer på, slik at vi kan sette inn tiltak der det hjelper mest. Vi er også nødt til å være tøffere enn før i politiske beslutninger. Vi er nødt til å tørre å ta drastiske grep for å sikre at ungdommen ikke faller enda mer bakpå.

Troms KrF vil:

• Øke støtten drastisk til helseforetakene
  • Øremerke midler til psykisk helse
  • Stoppe nedbyggingen av psykisk helsevesen, især i distriktet
  • Styrke forskningen på unges psykiske helse
  • At unge mellom 18-25 prioriteres i behandling