Sommertinget – viktige gjennomslag for KrF

Sist uke var fylkestingsgruppen samlet til et to-dagers fylkesting i Haugesund.  Som alltid til «sommertinget» så er det mange saker som skal behandles og mange viktige vedtak som skal fattes.

Vi har ei aktiv fylkestingsgruppe med Anne Kristin Bruns som gruppeleder, Reid Ivar Bjorland Dahl, Vebjørn Mathiesen Solli og Oddny Helen Turøy som faste medlemmer og med Tom Landås og Anna Henriette Veim Eikje som fast møtende vara.  Sammen utgjør de alle fylkestingsgruppa som forbereder sakene som skal behandles.

Noen av sakene som vi er spesielt glade for at vi klarte å lande i fylkestinget denne uka er:

• å etablere nye arealer til kroppsøving ved Strand vgs. der Tau aktivitetshus inngår med nybygg. Dette blir et bygg som mange kan benytte seg av, både videregående skole og frivillige lag og organisasjoner
  • ja til å bygge ny Dalane videregående skole og til å fortsette dialogen og videre forhandlinger med Eigersund kommune om kjøp av ferdig regulert tomt
  • få til en bedre organisering av Stavangerskolene slik at både ungdommer og voksne får et enda bedre opplæringstilbud innen studieforberedende og yrkesfag.  Kapasiteten på skolene i sør-Rogaland er sprengt og vi må ta høyde for elevtallsvekst.  Dette innebærer bygging av en ny videregående skole i Stavanger som skal erstatte Bergeland videregående og samtidig kunne avlaste den sprengte kapasiteten på andre videregående skoler i sør-Rogaland
  • å gi Kolumbus fullmakt til å gjennomføre Norges største bussanbud som omfatter Nord-Jæren med Bussveien, Jæren og Dalane
  • å si ja til initiativet fra Stavanger kommune om å investere i ny ladestasjon på Vassøy for å opprettholde rutetilbudet

Oddny Helen Turøy deltok i debatten om satsing på lokalmat og arbeidet mot matsvinn.  Her løftet hun fram behovet for en strengere lov mot matsvinn og nevnte det gode arbeidet i regi av Matsentralen spesielt.

Både Oddny Helen Turøy og Anne Kristin Bruns kommenterte regionalplanen om kompetanse som er et viktig utgangspunkt for arbeidet med å få tak i rett og mer kompetanse innen områder som arbeidslivet etterspør.  Det handler også om å få til en bedre kobling mellom videregående og høyere utdanning.  Samtidig står 60.000 utenfor arbeid og utdanning i Rogaland.  Alle kan ikke nødvendigvis jobbe 100%, men det er utrolig viktig å finne restarbeidsevnen til den enkelte.  Dette snakker vi som folkevalgte mye om, samtidig som vi ikke er flinke nok til å legge til rette for det.  Vi opplever ofte at det private næringsliv er flinkere enn det offentlige.  Krav til effektivisering kan bli problematisk sett i lys av at vi skal legge til rette for flere.

I behandling av fylkesdirektørens beskrivelse av økonomiske fremtidsutsikter og behovet for omstilling minnet Reid Ivar Bjorland Dahl fylkestinget om at dersom elevtall eller passasjertall konsekvent skal ilegges avgjørende betydning i vurdering av nivå på tjenestene fra fylkeskommunen, så vil ofte innbyggerne i Rogaland sine distriktskommuner tape på dette.  Dette vil KrF følge med på ikke skjer, men det vil bli svært krevende siden Regjeringen sitt kutt til Rogaland i kommuneproposisjonen er økt ytterligere fra 63 mill. til 78 mill. Så på toppen av økte kostnader og et økt behov, så får vi altså reduserte inntekter fra staten.   Fylkesdirektøren beskriver situasjonen slik at man må sette tæring etter næring, og at vi er i en spesielt krevende tid. Det gjør at vi som politikere må gjøre vanskelige prioriteringer fremover.

Anne Kristin Bruns som gruppeleder la fram KrF sine synspunkt i flere saker, ikke minst i debatten om nye videregående skoler i Stavanger og Dalane. At et enstemmig fylkesting vedtok å videreføre avtalen med Vibemyr skolesenter viser at man ønsker et samarbeide med ideell sektor også i utdanningssektoren.

Etablering av utdanningssenter i Ryfylke er et viktig distriktspolitisk tiltak som nå er enstemmig vedtatt. I behandling av årsrapporten for Etisk Handel som fylkeskommunen er medlem av, framholdt hun viktigheten av å ha høye etiske og sosiale krav til innkjøp og benyttet anledningen til å gratulere fylkeskommunen med å være nominert til Etisk Handel sin pris som er et uttrykk for at det gjøres mye godt arbeid i fylkeskommunal regi.  Dette var samtidig en viktig innledning til saken om fortsatt samarbeid om Fair Play Bygg Rogaland som Rogaland fylkeskommunen over flere år har tatt hovedansvaret.  Samarbeidet ble etablert basert på et initiativ fra LO Rogaland og Næringsforeningen i Stavanger. KrF mener, i likhet med være samarbeidspartier, at flere aktører nå må på banen for å bidra inn i dette arbeidet.

I saken om å gi Kolumbus fullmakt til å gjennomføre Norges største bussanbud som omfatter Nord-Jæren med Bussveien, Jæren og Dalane uttrykte Vebjørn Mathiesen Solli seg sterkt kritisk til at Kolumbus i forberedelsen av anbudet legger til grunn at budsjettrammen vil bli overskredet med 10%.  Dette er spesielt uheldig i en situasjon der kommunene har fått presentert et grunnlag basert på dagens ruteproduksjon og ikke har fått tatt stilling til hvor eventuelle rutekutt kan bli gjennomført.

Både Fylkesrådet for personer med nedsatt funksjonsevne som Tom Landås er fast medlem av, og eldrerådet med Anna Henriette Veim Eikje som vår faste representant har i forkant av sakene til fylkestinget løftet fram viktige perspektiv. I starten av fylkestinget ble det blant annet lagt fram en uttalelse fra Fylkesrådet for personer med nedsatt funksjonsevne, om at det er et sterkt behov for et mer framtidsrettet og universelt utformet kollektivtilbud.  Dette er et arbeid som Regional-, kultur- og næringsutvalget nå blir bedt om å følge opp.  Bakgrunnen for uttalelsen er eksempler fra media på manglende ivaretakelse av universell utforming på reserveløsninger på båt, men også på buss og på bussholdeplasser.