Ser ikke mulighet til å gå videre i forhandlingene

– KrFs gruppe ser ikke mulighet for en løsning med de siste skissene vi har fått fra regjeringen. Vi står fortsatt ved at vi ønsker en firepartiløsning. KrF ser imidlertid ikke muligheten til å gå videre. Nå er utspillet regjeringens. KrF har ikke stilt ultimatum. Vi oppfordrer dem til å tenke seg om en gang til, uttaler partileder Knut Arild Hareide.

Portrett av Knut Arild Hareide
Foto: Agnete Brun

KrF har i dag avholdt et ekstraordinært gruppemøte og har konsultert landsstyret.

– Vi har hele tiden vært tydelig på at vi ønsker en løsning med fire partier. Vi har en samarbeidsavtale som forplikter oss ikke bare mot H/Frp – men også mot Venstre, sier Hareide.

– Det er ikke tvil om at regjeringen har kommet oss i møte på flere områder. Det har vært jevnlige møter. Selv om det fremdeles er betydelig avstand mellom partiene, har det også skjedd fremskritt. Hovedbildet er at vi fortsatt står for langt fra hverandre også når det gjelder viktige KrF-saker som barn og distrikt, og særlig når det gjelder det grønne skiftet, fortsetter Hareide.

– Regjering har altså valgt å stille ultimatum. Vi hadde en budsjettavtale i fjor om et grønt skifte. Vi har forhandlet gjennom året, men kom ikke til enighet. Regjeringen har valgt å legge frem noe som er litt dårligere enn det beste tilbudet som et ultimatum. Slik verken kan eller bør en mindretallsregjering opptre, sier Hareide.

KrF har ikke stilt noe ultimatum

– For KrF handler det ikke om noen ører på bensin/diesel. Vi har akseptert det avgiftsnivået regjeringen har lagt seg på. Men det har vært belønningen av fossile biler som har vært mest krevende. De går i overskudd, ja de tjener faktisk penger. Det er ikke bærekraftig. Det er ikke et grønt skifte. Vi snakker om flere hundre millioner kroner som KrF ville brukt på helt andre formål som barn, distrikt og omsorg, sier Hareide.

Han fremholder at det er regjeringen som bærer ansvaret for den situasjonen vi står i nå. KrF har hele veien vært konstruktive og prøvd å finne alternativer utenom ultimatumet. KrF har aldri stilt ultimatum når vi har sittet i mindretallsregjeringer.

– Det er regjeringens ansvar å få flertall for et budsjett. Kommer de på andre tanker står vår dør vid åpen 24 timer i døgnet frem til mandag 5. desember, avslutter Hareide.