Ropstad varsler nye tiltak for barn og unge før sommeren

Kjell Ingolf foran Stortinget
Partileder Kjell Ingolf Ropstad / Foto: Astrid Waller

– Når siste vaksine er satt og samfunnet åpnet opp igjen, vil noen barn og unge være merket av vold, psykiske lidelser, slite på skolen eller ha foreldre som har mistet jobben. Disse skal vi ta vare på. Da trenger vi gode tiltak og lokalsamfunn som stiller opp, sier partileder i KrF, Kjell Ingolf Ropstad.

Utfordringene som har oppstått under koronakrisen er dessverre ikke over når siste vaksine er satt. Nå varsler barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad at det kommer nye tiltak for barn og unge i revidert nasjonalbudsjett og neste års statsbudsjett.

– Nå når vi ser framover mot gjenåpning er det viktig å sikre at vi har tiltak som kan gi god hjelp til de som vil slite met langtidsvirkningen av pandemien. Vi er i gang med å vurdere nærmere langsiktige konsekvenser av pandemien og smitteverntiltakene for barn og unge og vi vil komme med tiltak blant annet i revidert nasjonalbudsjett, sier Ropstad

Tiltak for å bøte på langtidskonsekvensene for sårbare barn og unge må være på ulike sektorer da vi ser at stengte aktiviteter og mye hjemmeskole kan ha ført til økte utfordringer med psykisk helse, utenforskap og skoleprogresjon.

– Vi ser nå tendenser til at friske blir syke, og at flere opplever alvorlig psykisk sykdom. Tiltak som motvirker ensomhet, styrking av lavterskeltilbud og å sikre rask psykisk helsehjelp, er viktig, sier Ropstad.

Han frykter flere barn og unge har fått et vanskeligere utgangspunkt for livet det siste året. Jeg tror kanskje særlig denne vinteren har vært krevende. Vi var mange som håpet at det skulle være mulig å åpne opp samfunnet igjen etter jul, men i stedet fikk en ny, tung nedstengning, sier Ropstad.

– Nå ser vi fremover med optimisme og gleder oss til vi kan være sammen med alle vi er glad i, men da er det avgjørende at vi husker på de som fortsatt har det tøft, avslutter han.

– I tillegg til nye krisepakker har regjeringen lovet at kommunene vil få kompensert alle sine koronarelaterte utgifter, og regjeringen har vært tydelige på at det er viktig at tjenester for barn og unge holdes åpne og tilgjengelige så langt som mulig.

Les også: Regjeringen varsler nye krisepakker for barn og unge