Ropstad reagerer på minnesmerke-hærverk: – Forferdelig trist

Mandag morgen var det jødiske minnesmerket vandalisert.
– Slike hendelser kan skape frykt blant norske jøder, sier partileder Kjell Ingolf Ropstad.

Kjell Ingolf Ropstad side om side med et bilde av en vandalisert snublestein, som er et jødisk minnesmerke for norske jøder som ble deportert under andre verdenskrig.
Snublesteiner er minnesmerker over individuelle ofre for nazistenes masseutryddelse under andre verdenskrig. Siden 1994, er det plassert 75 000 snublesteiner i 26 land i Europa. Kilde: snublestein.no. Foto: Privat/KrF

– Det er forferdelig trist å se hærverk på snublesteinen etter Georg Rechenberg i Haugesund. Hærverket minner oss om at et samfunn fritt for antisemittisme ikke kan tas for gitt, sier partileder, Kjell Ingolf Ropstad.

Snublesteinene er minnesmerker for jøder som ble sendt til dødsleire under andre verdenskrig. Jødisk museum i Oslo var først til å bringe snublesteinene til Norge. Disse merkene utenfor boliger i hele landet minner oss om hva som skjedde med de som en gang bodde der.

– Dette er dessverre bare en blant mange hendelser som peker mot at jødehatet lever i Norge. Ikke bare er dette sørgelig og vondt for alle overlevende og pårørende til et familiemedlem som var del av nazistenes masseutryddelse, men slike hendelser skaper også frykt blant norske jøder og forteller dem at de ikke er velkommen, sier Ropstad.

Hærverket minner oss om at et samfunn fritt for antisemittisme ikke kan tas for gitt.

Partileder Kjell Ingolf Ropstad

Han frykter slike hendelser i praksis kan snevre inn norske jøders rom til å tro.

– Det kan vi ikke akspetere. Hver gang slike ting skjer, plikter vi å si tydelig i fra om at dette ikke er greit. Det skal være trygt å tro og praktisere sin tro, og vi har et felles ansvar for å bekjempe skadelige holdninger mot jøder.

Overlevde dødsleiren

Steinen som ble ødelagt tilhørte Georg Rechenberg. Han var en av de 529 norske jødene som ble deportert med D/S Donau 26.november 1942. Han overlevde tiden i konsentrasjonsleirene Auschwitz og Dachau og kom tilbake til Norge etter krigen.

Les mer her: