Regjeringens havbruksskatt: – Uaktuelt å støtte regjeringens forslag

Denne uken la regjeringen frem sitt forslag til grunnrenteskatt for havbruk. Regjeringens håndtering av saken har ikke vært god, og forslaget innebærer et altfor høyt skattetrykk for næringen.

Finanspolitisk talsperson i KrF, Kjell Ingolf Ropstad

Uaktuelt å støtte det som foreligger nå

Kjell Ingolf Ropstad, finanspolitisk talsperson i KrF, er ikke imponert over Støre og Vedums forslag. I følge han er det uaktuelt å støtte det slik det foreligger nå:

– KrF har vært svært kritiske til regjeringens prosess og uten dialog med næringen i forkant. Det burde i det minste vært lagt opp til en ordinær behandling i Stortinget i stedet for å innføre den allerede fra i år. Vi kommer ikke til å støtte det forslaget slik det foreligger nå. Skattebelastningen på næringen blir altfor høy, sier Ropstad.

Han utdyper:

– For meg virker det som at regjeringen glemmer at havbruk er en enormt viktig næring for Norge, og ikke minst for bosetting og arbeidsplasser i distriktene. Skatten må utsettes og skattetrykket for næringen må reduseres.

Usikkerheten i kyst-Norge er regjeringens skyld

Nå vil KrF lese forslaget fra regjeringen og fremme konstruktive forslag som kan sikre vekst og utvikling i havbrukskommunene.

– Regjeringen har bidratt til stor usikkerhet langs kysten. Det har vært dramatisk å se at investeringer på over 30 milliarder kroner ble lagt på is, og at hundrevis av mennesker i oppdrettsnæringen har blitt permittert. Årsaken er regjeringens dårlige prosess.

Regjeringen må strekke seg langt for å oppnå et forlik

Ropstad mener at det i utgangspunktet vil være positivt med et bredt forlik, for å skape stabilitet og forutsigbarhet for næringen.

– I så fall må de velge vekk Rødt og SV, og strekke seg veldig langt i vår retning, sier Ropstad.

Ropstad peker på at næringen både kan og vil bidra med mer i skatt.

– KrF er tilhenger av grunnrenteskatt som er riktig utformet og som er nøytrale. Men skattebelastningen på næringen må ikke bli urimelig stor, slik den blir med regjeringens forslag. Vi vil jobbe med dette nå når vi får proposisjonen til Stortinget.