Protestene i Belarus fortsetter

De belarusiske protestene fortsetter med uforminsket styrke. Foto: Vasily Fedosenko / Reuters

Det belarusiske folket fortsetter sin utrettelige kamp for demokrati og menneskerettigheter, to måneder etter valget som har blitt underkjent av både EU og en rekke andre land.

Søndagens massedemonstrasjoner ledet til hundrevis av pågripelser og sikkerhetspolitiet tok i bruk både vannkanoner og sjokkgranater. Observatører meldte også om midlertidige nedstengninger av mobilnettet og kollektivtrafikken for å hindre folk i å ta seg til sentrum.

Opposisjonslederen Svetlana Tikhanovskaja er fremdeles i eksil i Polen, der hun de siste ukene har hatt møter med en rekke statsledere, heriblant vår egen Erna Solberg.

Hva gjør KrF?

• Siden valget i august har en rekke nye, unge ledere fra det sivile samfunnet vokste frem i Belarus. KrFU skal arrangerer en online kampanjeskole for flere av disse ledere mot slutten av året.

• I kveld kl. 19:00 arrangerer KrFs utenriks- og forsvarsfraksjon et webinar om situasjonen i Belarus. Volha Kovalkova, nestleder i vårt søsterparti BCD og styremedlem i Koordineringsrådet skal gi oss en oppdatering på situasjonen. Svare på denne mailen om du ønsker en invitasjon til webinaret!

Hvorfor vi  bruker «Belarus» og ikke «Hviterussland«:  Navnet Hviterussland, eller Byelorussia, var det som ble brukt under Sovjetunionen og det russiske imperiet. I dag mener de fleste belarusere at dette navnet svekker belarusisk suverenitet da det beskriver Belarus som en del av Russland, noe som ikke stemmer.

Flere land i verden har endret det offisielle navnet til Belarus (Sverige i 2019) etter oppfordringer fra belarusere. Norge henger litt etter her, så vi har tenkt til få ballen til å rulle litt…