Omsorg og forebygging i abortsaken

Samtaler som støtte i prosessen med å ta et reelt valg, og få omsorg i en svært sårbar situasjon.
KrF kan derfor ikke støtte politikk som kan medføre rangering eller sortering av mennesker. Foto: Amina Filkins

Trøndelag KrF advarer mot liberalisering av abortloven og er uenig i Abortutvalgets anbefaling om å utvide abortgrensen fra 12. til 18. uke. Dette vil svekke fosterets rettsvern markant. Abortutvalget har ikke svart ut regjeringens bestilling om å foreslå tiltak som reduserer antall aborter godt nok.

Økningen i antall aborter i Norge er bekymringsfull, og Trøndelag KrF anser det som et overordnet mål å redusere dette antallet. Vern av mennesket, fra unnfangelse til naturlig død, vil alltid stå sentralt i partiets politikk. KrF vil videreføre satsingen på abortforebyggende tiltak, bl.a. med informasjon om og utdeling av gratis prevensjon.

Trøndelag KrF mener at alle kvinner som vurderer abort skal få tilbud om samtaler som støtte i prosessen med å ta et reelt valg, og få omsorg i en svært sårbar situasjon.

Trøndelag KrF understreker at medisinsk teknologi ikke alltid fører til positiv utvikling. Tidlig avdekking av fosterets egenskaper og mulig avvikende funn, kan føre til økt press og gjøre foreldrenes valg ekstra belastende.

Fremtidige konsekvenser av Abortutvalgets anbefaling er bekymringsfulle da tidlige indikasjoner om mulige avvik åpner for sortering av fostre. Denne utviklingen kan endre synet på menneskeverd og true mangfoldet. Mangfold er essensielt for et samfunn som vil fremme menneskets iboende verdi, som er uavhengig av menneskets egenskaper og funksjoner.

KrF representerer en tredje vei i politikken basert på forvalteransvaret, nestekjærlighet og menneskeverd. KrF kan derfor ikke støtte politikk som kan medføre rangering eller sortering av mennesker.

KrF vil:

• ta initiativ til et tverrpolitisk løft for et samfunn med færrest mulig svangerskapsavbrudd og legge til rette for et samfunn med plass til alle

Uttalelse fra fylkesårsmøtet i Trøndelag KrF, 09.03.2024