Olaug V. Bollestad topper stortingslisten til Rogaland KrF

Olaug V. Bollestad takk nominasjonsmøtet i Rogaland KrF for tilliten til å være listetopp.
Olaug V. Bollestad ble ved akklamasjon valgt som listetopp for Rogaland KrF.

På Rogaland KrFs 81-års dag i dag, avholdt Rogaland i kveld sitt digitale nominasjonsmøte i forbindelse med stortingsvalget i 2021. 123 delegater deltok fra hver sin digitale enhet. Ikke uventet ble Olaug V. Bollestad valgt ved akklamasjon som listetopp, dette gjenspeiler både første og andre høringsrunde i nominasjonsprosessen hvor alle høringssvarene pekte på Olaug V. Bollestad som listetopp. Etter kampvotering ble 20-åringen Hadle Rasmus Bjuland valgt til å stå på andreplass.

Olaug V. Bollestad sier hun takker masse for tilliten! Nå skal vi vise velgerne at KrF har den beste politikken både for Rogaland og landet. Jeg er 100 prosent overbevist om at Norge trenger et sterkt verdiparti i årene som kommer, sier Bollestad. Et parti som står opp for barn og familier og for de eldre. Som vil ha et aktivt næringsliv, landbruk og levende distrikter i hele Norge. Som vil ha et samfunn med plass til alle, uavhengig av egenskaper. Og der vi ikke er oss selv nok, men prioriterer klima, miljø og internasjonal solidaritet. Hun legger til at hun gleder seg til gode politiske diskusjoner fram mot landsmøtet. Sammen med resten av den dyktige gjengen er jeg nå klar for valgkamp, avslutter Bollestad.

Hadle Rasmus Bjuland ble valgt som andre kandidat på listen. Hadle sier i en kommentar at han er veldig takknemlig for tilliten som Rogaland KrF har gitt han! – Han skal jobbe beinhardt for et godt valg resultat i Rogaland, og han gleder seg til å reise rundt i hele Rogaland å drive valgkamp sammen med et fantastisk lag. – Vi har en stor jobb foran oss. Nå må vi bevise velgerne i Rogaland at KrF er partiet for verdiskapning i hele fylket, som tar kampen mot ensomhet og tar vare på de aller mest sårbare i samfunnet, sier Bjuland.

På tredjeplass var Alf Magne Grindhaug innstilt fra Valg- og nominasjonskomiteen. I møte ble Anne Kristin Bruns fremmet som kandidat til å stå på listen. Gjennom et solid flertall ble Alf Magne Grindhaug valgt til å stå på tredjeplass på listen. Grindhaug sier i en kommentar at han er glad for å være med på laget som kjempe for et samfunn med rom for alle. Selv etter avstemmingene i møtet, opplever at vi er et samlet parti som har svar på morgendagens utfordringer, sier tredjekandidat Alf Magne Grindhaug.

Anne Kristin Bruns fra Stavanger var innstilt på fjerdeplass. Hun ble valgt ved akklamasjon. Hun takker for tilliten til å stå så høyt på Rogaland KrF sin stortingsliste, og hun legger til at vi har et viktig valg framfor oss og da må alle gode krefter støtte opp om KrF og den gode politikken vårt parti representerer. KrF har en viktig stemme for folket her i Rogaland, sier hun.

Solveig Ege Tengesdal ble ved akklamasjon valgt til å stå på femteplass og Oddny Helen Turøy ble ved akklamasjon valgt til å stå på sjetteplass.

På syvendeplass var Arnfinn Clementsen innstilt. På møtet kom det benkeforslag om å sette Tom Landås på denne plassen. Etter votering ble det klart at Clementsen ble stående på syvende plass.

Resten av stortingslisten ble valgt ved akklamasjon.

Den fullstendige listen ble seende slik ut:

1. Olaug V. Bollestad, 58, Gjesdal
  2. Hadle Rasmus Bjuland, 20, Hå