Olaug V. Bollestad og Hadle Rasmus Bjuland er innstilt som listetopper for Rogaland KrF

Olaug V. Bollestad og Hadle Bjuland
Olaug V. Bollestad og Hadle Rasmus Bjuland er innstilt på de to fremste plassene på innstillingen til Stortingslisten til Rogaland KrF.

Valg- og nominasjonskomiteen i Rogaland KrF har enstemmig innstilt landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad (58) fra Gjesdal som listetopp, etterfulgt Hadle Rasmus Bjuland (20) fra Hå på andreplass.

– Både i første og andre høringsrunde i Rogaland KrF viste at Olaug V. Bollestad har tillit hos alle lokallagene i fylket vårt, sier leder av valg- og nominasjonskomiteen Bjørg Tysdal Moe. Dette viser at hun er en samlende frontfigur for oss. Hun har et klart og tydelig budskap, sier Tysdal Moe.

– Jeg er overbevist om at Norge trenger et sterkt KrF mer enn noen gang, sier Bollestad. Det trengs et parti som står fast på at alle mennesker har en uendelig verdi hele livet. Det trengs et parti som vil bygge samfunnet på kristne verdier med rom for frivillighet og lokale initiativ som skaper inkluderende fellesskap. Og det trengs et parti som er tydelig på at vi som nasjon ikke må bli oss selv nok, men at vi også har et ansvar for fattige og forfulgte ute i verden, sier Olaug V. Bollestad.

–  Jeg er veldig glad for at Olaug takket ja til å fortsette som vår toppkandidat. Hun har en bred erfaring etter flere år på Stortinget og nå som Landbruksminister. Hun har vist det tidligere, og jeg er helt sikker på at hun kommer til å stå på for Rogaland og KrF, sier Tysdal Moe.

–  Hadle er en ung men erfaren og engasjert mann. Han har hatt flere ulike roller i partiet som har gitt han mye erfaring på kort tid. Med Hadles oppvekst i Rogaland og hans erfaring fra både nasjonal- og Oslo politikk vil han være en god mann på andreplass på stortingslisten vår. Vi tror at Olaug og Hadle vil utfylle hverandre godt på toppen av listen, sier Tysdal Moe.

– Jeg er utrolig takknemlig for tilliten som Rogaland KrF har gitt meg, sier Hadle Rasmus Bjuland. Jeg er utrolig motivert for å gjøre en jobb for partiet. Det er utrolig kjekt at Rogaland KrF vil satse på meg som ung kandidat, så skal jeg stå på å gjøre med den tilliten verdig. Med min oppvekst på Jæren, kombinert med min erfaring fra nasjonal- og fra Oslo-politikk, har gitt meg en god ballast for å forstå utfordringene i hele fylket vårt, sier Bjuland.

Høringsutkastet som nå sendes ut peker på Alf Magne Grindhaug (54) fra Karmøy på tredjeplass. Han er nå varaordfører i Karmøy, hvor han har markert seg innen næringspolitikk og kulturpolitikk. Høringsrundene i partiet viser at han oppleves som en samlende kandidat i hele partiet.

Anne Kristin Bruns (57) fra Stavanger er innstilt på fjerdeplass på listen vår. Hun er en stemme for de stemmeløse, og gjennom som brede erfaring som sosialarbeider er hun en god representant for partiet.

– Det er veldig kjekt at vi har så mange dyktige og engasjerte politikere som ønsker å stå på stortingslisten vår. Vi tror vi har fått til en god helhetlig liste med dyktige kandidater som vil utfylle hverandre sier Bjørg Tysdal Moe

– Nå er det nominasjonsmøte 25. november som skal ta den endelige beslutningen sier Tysdal Moe.

Den enstemmige innstillingen er som følger:

Plass Navn Kommune Alder Yrke
1 Olaug V. Bollestad, Gjesdal, 58, Landbruks- og matminister/ Intensivsykepleier
2 Hadle Rasmus Bjuland, Hå, 20, Student/ politisk rådgiver
3 Alf Magne Grindhaug, Karmøy, 54, Varaordfører/ daglig leder
4 Anne Kristin Bruns, Stavanger, 57, Folkevalgt/ Barnevernspedagog
5 Solveig Ege Tengesdal, Eigersund, 57, Folkevalgt/ økonom
6 Oddny Helen Turøy, Sandnes 46, Lærer
7 Arnfinn Clementsen, Sola, 67, Pastor og rådgiver
8 Jonas Andersen Sayed, Sokndal, 23, Ordfører
9 Svanhild Løge Skålheim, Suldal, 48, Kreftsykepleier/ Kreftkoordinator
10 Tom Landås, Haugesund, 61, Personalrådgiver
11 Gunn-Marit Lygre, Tysvær, 53, Psykatrisk sykepleier
12 Johannes Soppeland, Hjelmeland, 43, Bonde
13 Mirjam Ydstebø, Kvitsøy, 44, Frilanser og fostermor
14 Øystein Stjern, Randaberg, 40, Divisjonsdirektør og varaordfører
15 Astrid Norland, Strand, 50, Landskapsarkitekt
16 Johannes Våge, Hjelmeland, 19 Læring i Anleggsmaskinførerfaget
17 Siri Bloch Lindtveit, Klepp, 46, Daglig leder i menighet
18 Kjetil Hustoft, Time, 56, Overlege spes. i psykratri
19 Knut Vassbø, Bjerkreim, 47, Kommunelege
20 Marie Ljones Brekke, Stavanger, 32, Lærer

Nominasjonsmøtet i Rogaland KrF gjennomføres digitalt den 25. november kl. 17.30. Hvis teknikken tillater det, vil møtet blir streamet på facebookside www.facebook.com/rogalandkrf . På møtet kan det møte 124 delegater.

Olaug Vervik Bollestad

Foreslått på 1. plass