Olaug V. Bollestad fyller 60 år

Portrett av en smilende Olaug Bollestad
Olaug V. Bollestad fyller 60 år 4. november 2021.

Torsdag 4. november fyller Olaug Vervik Bollestad 60 år. Det er jo nesten ikke til å tro, når man ser det tempoet, gløden og iveren som omgir dama som er både stortingsrepresentant, parlamentarisk leder og fungerende partileder for KrF.

Olaug er oppvokst på Jørpeland i Strand, men har bodd i over 30 år på Ålgård i Gjesdal sammen med ektemannen Jan Frode og deres fire barn. Olaug er utdannet intensivsykepleier, og har vært leder for akuttmottaket og vært med på å bygge opp hjerteutredningen på det som i dag er Stavanger Universitetssykehus. Olaug har ofte sagt at noe av det fine med Norge er at det er helt vanlige folk som er med og styrer. I mange år var ikke sykepleieren fra Ryfylke særlig interessert i politikk. Hun har jobbet lengre i sykehus enn hun har vært politiker. Og som nygift med Jan Frode, meldte hun ham ut av KrFU fordi hun mente kontingenten var en unødvendig utgift for den nye familien.

Før lokalvalget i 2003 ble hun spurt av fire ulike partier om hun ville stille til valg i kommunen. Olaug valgte KrF, og det er vi i Rogaland KrF svært glade for den dag i dag. Olaug er en folkekjær og profilert politiker med et stort og genuint engasjement for enkeltmennesker og for samfunnet, både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Etter 2003 ble det ti år i kommunestyret og formannskapet i Gjesdal, hvorav seks av dem som ordfører. Hun var også fylkestingsrepresentant i seks år, før hun i 2013 ble valgt inn på Stortinget, hvor hun fikk plass i helse- og omsorgskomiteen. Da KrF gikk inn i regjering i 2019, ble Olaug utnevnt til landbruks- og matminister, og hun ble da den første landbruksministeren fra matfylket Rogaland på over 80 år. Nå har Olaug tatt fatt på sin tredje stortingsperiode, hvor hun også er parlamentarisk leder for KrFs stortingsgruppe.

Olaug er levende opptatt av betydningen av en sterk partiorganisasjon. Mang et KrF-lokallag både i Rogaland og ellers i landet har blitt oppmuntret og fått en kraftig inspirasjonsboost gjennom et besøk av Olaug de siste årene. Hun har også tatt ansvar og hatt en rekke verv i partiorganisasjonen. Hun har vært lokallagsleder i Gjesdal KrF og studieleder i Rogaland KrF. Hun har vært fylkesleder i Rogaland KrF i seks år og dermed også medlem av partiets landsstyre. I 2015 ble hun valgt til 2. nestleder i KrF på landsplan, og siden 2017 har hun vært 1. nestleder i partiet nasjonalt. Hun har flere ganger i denne perioden steppet inn som fungerende partileder, noe hun også er til dags dato.

Noen av ordene som best beskriver Olaug er høy arbeidskapasitet, stor hjertevarme, brennende engasjement, tydelig klokskap og smittende latter. Hun har evnen til å si klart ifra når det trengs, men er samtidig raus og omsorgsfull. Lange møter med mye ord og lite handling er ikke Olaugs foretrukne metode. Derimot er det ytterst få, om noen, som kan slå Olaug på det få til gode møter med enkeltmennesker. Hun tar seg tid til å lytte, og har en fantastisk evne til å skape tillit og en god atmosfære i de sammenhengene hun kommer i.

Hennes vennlige vesen og folkelige stil har gjort at hun er blitt en svært populær og godt likt politiker. Hun har nesten 100 000 følgere på Instagram, hvor hun under tilnavnet «Fru Larkins» deler smått og stort av situasjoner i livet til henne og Jan Frode, også kjent som «Hr Larkins». Tidligere i år ga hun også ut boka «Snakk sant om livet» hvor hun forteller sin livshistorie og hva som har preget henne opp gjennom livet. Olaug har alltid vært opptatt av å snakke ærlig og åpent om livet, og i den boka er det latter og tårer, gleder og sorger, historier og livsvisdom slik bare Olaug kan fortelle det.

Vi i KrF er enormt stolte over vår gode stortingsrepresentant og fungerende partileder Olaug. Vi er takknemlige for den innsatsen og den jobben du gjør, men aller mest for det mennesket og den vennen du er for så mange av oss. Alt godt, og gratulerer så mye med den store dagen!

På vegne av KrF
Ingelin Noresjø – nestleder i KrF, Oddny Helen Turøy – fylkesleder Rogaland KrF, Geir Morten Nilsen – generalsekretær i KrF