KrFs valgkomité innstiller Kjell Ingolf Ropstad som ny partileder, og Olaug V. Bollestad og Ingelin Noresjø som nestledere

En samlet valgkomité legger i dag fram sin innstilling til ny partiledelse og sentralstyre i KrF.

Kjell Ingolf Ropstad, Olaug Bollestad og Ingelin Noresjø side om side
Kjell Ingolf Ropstad, Olaug Bollestad og Ingelin Noresjø.

– Anbefalingene fra partiet er svært tydelige på at Kjell Ingolf Ropstad bør bli ny partileder etter at Knut Arild Hareide valgte å fratre, sier valgkomiteens leder Solveig Ege Tengesdal. Hun er glad Ropstad har sagt seg villig til å overta etter at Olaug V. Bollestad har fungert som partileder fram til landsmøtet i slutten av april.

– Olaug Bollestad er på mange måter en bauta i partiet, og vi er veldig glad for at hun er villig til å fortsette som 1. nestleder, sier Tengesdal.

Som ny 2. nestleder innstiller valgkomiteen Ingelin Noresjø, som i dag er fylkesleder i Nordland KrF og fylkesråd for næring i Nordland fylkeskommune.

– Valgkomiteen mener disse tre speiler en bredde i partiet, og at de sammen har den personlige, politiske og organisatoriske kompetansen som trengs for å lede KrF framover i kampen for et varmere samfunn, sier Tengesdal.

Takknemlig og glad Ropstad

– Jeg er veldig takknemlig og glad for tilliten fra valgkomiteen. Jeg ønsker å bidra til å skape et større engasjement for KrF fremover, og ser frem til å gå løs på oppgaven sammen med et sterkt KrF-lag, sier Kjell Ingolf Ropstad.

– Det å være leder i KrF er et lagarbeid. Sammen skal vi bygge organisasjonen og løfte frem KrFs viktige politikk for familier, barn og eldre. Min oppgave blir å spille på lag med alle våre dyktige lokale kandidater som nå stiller til valg for å påvirke i sin kommune.

– Jeg ønsker å markere KrF som familiepartiet. I regjeringsplattformen har KrF fått viktige gjennomslag for å styrke familiene, gjennom å øke barnetrygden og innføre et fritidskort.

Under følger hele innstillingen fra valgkomiteen:

Partiledelse

• Partileder           Kjell Ingolf Ropstad (Agder)
  • 1. nestleder       Olaug V. Bollestad (Rogaland)
  • 2. nestleder       Ingelin Noresjø (Nordland)

Sentralstyremedlemmer (5 stk):

• Erik Lunde (Oslo)
  • Tove Welle Haugland (Agder)
  • Magne Supphellen (Hordaland)
  • Anders Tyvand (Vestfold)
  • Karin Bjørkhaug (Trøndelag)

Varamedlemmer (7 stk):