– Barnas transportplan skal ivareta barn og unges trafikksikkerhet i hele Norge når fremtidens transportplaner utformes, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF).
![Hans Fredrik Grøvan møter barn](https://krf.no/content/uploads/2017/03/uten-navn.png)
For første gang blir det nå laget en egen Barnas transportplan. Denne planen blir en del av Nasjonal transportplan. Planen skal i likhet med NTP rulleres hvert fjerde år.
– Transportsystemet må ivareta hensynet til barn og unge bedre enn i dag. Trygg oppvekst krever at barnas behov veier tungt når fremtidens transportløsninger utformes, sier Grøvan som sitter i stortingets Transport- og kommunikasjonskomité.
I dag ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og barnevogner mange steder i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler og traktorer. Dette mener Grøvan er helt uakseptabelt.
– Nå skal hensynet til barn og unge sterkere inn i samfunnsplanleggingen. Det har KrF sørget for sammen med regjeringen og Venstre, sier han.
Transportetatene får nå i oppdrag å involvere og ta hensyn til barn og unge når transportsystemet skal planlegges og ny infrastruktur bygges. Kunnskap om trafikksikkerhet skal sterkere inn i skole og barnehage. Fremtidens byer og tettsteder må planlegges med tanke på barn og unges behov, både når det gjelder sikkerhet og folkehelse, heter det i rapporten.
– Dette innebærer i første rekke konkrete tiltak som utvikling av knutepunkter og møteplasser med god informasjon og tilrettelegging for syklister og fotgjengere, som er høyt prioritert i transportplanen, forklarer Grøvan.
En klar målsetning er at det skal legges til rette for at åtte av ti barn og unge skal kunne velge å gå eller sykle til skolen. Trafikksikkerheten for barn og unge skal styrkes og det skal legges vekt på barn og unges behov i planleggingen og utviklingen av transportsystemet.
– Kommuner må nå i større grad bygge og planlegge med tanke på barn og unges behov, for eksempel ved at man har trygg lokalisering av bussholdeplasser i nærheten av skoler slik at barn ikke må krysse veien, at det blir sikre soner med nedsatt fartsgrense rundt skolene, at det bygges trygge over- og underganger med mer, sier Grøvan.