Mer av fisken må bearbeides i Nord-Norge

Fiskere på fiskebåt Skjervøy
Foto: Irene Sandnes

For Nord-Norge er fiskeri ikke bare en næring, det er en del av vår identitet og vår historie. Kvotepolitikken er avgjørende for at det skapes arbeidsplasser og aktivitet langs kysten.

Det henger i dag tunge skyer over hvitfiskindustrien og når regjeringen i kvotemeldingen har utelatt industrien er det svært dramatisk. Veldig mange anlegg mangler råstoff for helårligsdrift, samtidig som mye råstoff går ut av regionen frosset eller ubearbeidet.

I debatten om kvotemeldingen har plikttrålernes ansvar for å skape aktivitet på kysten fått lite oppmerksomhet. Troms KrF mener at plikttrålerne skal og må bidra til å skape mer aktivitet og helårige arbeidsplasser i landindustrien. Våre forslag til endringer av pliktsystemet vil bidra til at intensjonen til pliktsystemet vil kunne oppfylles.

Torsketrålkonsesjonene ble gitt på dispensasjon fra deltakerloven for å gi fiskeindustrien økt kontroll over råstoffet ved å levere fersk fisk i perioder med dårlig tilgang fra kystflåten. Jevn produksjon gjennom året gir stabil sysselsetting og bosetting.

Vi foreslår følgende konkrete endringer i regelverket:

1. Forskrift om leveringsplikt for fartøy med torsketråltillatelse §5 «Fastsetting av pris» endres. Plikttrålere underlegges en pris- og tilbudsordning som sikrer lønnsomhet ved bearbeiding av råstoffet i Norge.
    Det bør innføres et felles prissystem for det leveringspliktige råstoffet, uansett om råstoffet er fersk eller frosset.
  2. For å stimulere til at også trålerne skal levere mer ferskt råstoff til fiskeindustrien, innføres det en ferskfiskordning for trålflåten med leveringsforpliktelser. Dette innebærer at de plikttrålerne som leverer ferskfisk til industrien får en kvotebonus.
  3. I forbindelses med tilbakefall av strukturkvotene med leveringsplikt, har nå regjeringen en unik mulighet til å sikre at vilkårene på minimum strukturkvoter blir strammet inn. Slik bidrar dette råstoffet til aktivitet i kommunene. Det er viktig at enigheten om kvotemelding ikke skaper presedens på hvordan strukturkvotene til plikttrålerne skal løses.

Dagens pliktsystem bidrar i liten grad til å oppfylle intensjonen om lønnsom, helårig drift av foredlingsanlegg basert på trålerråstoff. En av årsakene er nok politisk unnfallenhet over tid og at rederiene i liten grad har ønsket å sikre råstoff til landanleggene gjennom hele året.

Gjennom de endringene vi nå foreslår har politikerne en gylden mulighet til å få pliktsystemet til å fungere etter det som var intensjonen- å bidra til å skape helårige arbeidsplasser og bedre lønnsomhet i landindustrien.