Maria Moe innstilles som KrFs førstekandidat i Østfold

Maria Moe (26) fra Råde er innstilt på førsteplass på KrFs stortingsliste i Østfold.- Jeg er motivert til å jobbe for KrFs gode politikk og for Østfolds beste på Stortinget. Jeg brenner spesielt for barn og unge, og en god eldreomsorg, og da er å stille til valg for familiepartiet KrF naturlig for meg, sier Maria Moe.

Maria Moe
Foto: Astrid Waller

Moe er til daglig politisk rådgiver for Kjell Ingolf Ropstad i barne- og familiedepartementet. Nå er hun motivert for å representere Østfoldbenken på Stortinget.

– Nå skal vi ta Norge ut av koronakrisa, og da er det viktig å støtte det private næringslivet og skape arbeidsplasser. Østfold er en region med stort potensiale på næringsliv og landbruk, og jeg ser frem til å bidra til å styrke det i tiden fremover.

– Nominasjonskomitéen er veldig glad og takknemlig for at vi kan lansere Maria Moe som toppkandidat for lista for KrF i Østfold. Med henne på topp har vi stor tro på at vi kan gjenvinne mandatet for KrF, sier nominasjonskomitéens leder Bjørnar Grønbech entusiastisk.

– Maria er en svært dyktig KrF politiker med lang erfaring, utdyper Grønbech.

Maria Moe har permisjon fra jusstudiene ved Universitetet i Oslo for å jobbe som politisk rådgiver for KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad i Barne- og familiedepartementet. Tidligere har hun jobbet som politisk rådgiver for helsebyråden i Bergen og vært trainee for KrFs stortingsgruppe. Hun har tidligere hatt tillitsverv i Kristelig Folkepartis Ungdom, både som fylkesleder i Østfold og medlem av sentralstyret og internasjonalt ansvarlig i ungdomspartiet. Ved siden av politikken og studier har hun jobbet flere år i bank, og representert Norge som ungdomskandidat til FNs generalforsamling.

Resten av innstillingen offentliggjøres tirsdag 27. oktober.

Nominasjonsmøtet avholdes 19.november, hvor lista endelig vedtas.