Lærebok-krise i norsk skole

KrF ønsker ikke å bytte ut alle digitale hjelpemidler i skolen, men vi vil ha flere fysiske lærebøker. Vi ønsker å gi barna det beste verktøyet for leseforståelse og leseglede. Vi vil at fysiske bøker skal være det sentrale læremiddelet i Østfoldskolene. Særlig de yngste elevene bør ha tilgang på trykte bøker, digitale læremidler skal være et supplement.

Det er en stor mangel på trykte lærebøker i skolene i Østfold, til tross for at barn får bedre leseforståelse og større leseglede av å lese fysiske bøker. KrF foreslo en storstilt satsing på 500 millioner kroner i statsbudsjettet 2024 til trykte lærebøker. Vi må stoppe den ukritiske digitaliseringen i norsk skole.

Undersøkelser viser at norske elever er dårligst i Norden i lesing, matematikk og naturfag. Når vi sammenligner resultatene med andre land, er elever i Norge blant de med svakest resultat når det gjelder leseglede. Enda dårligere resultat viser tid brukt på å lese for fornøyelsens skyld.

PISA-tallene tyder på at mange elever blir så forstyrret av digitale enheter i skolen, at de taper tre kvart år med skole, mens lesing på skjerm etter alt å dømme gir såpass mye dårligere leseforståelse sammenliknet med lesing på papir at de taper om lag to tredjedeler av et års forventet utvikling i lesing.

Forskning viser at den digitale skolehverdagen har gitt negative virkninger for unges leseferdigheter, de yngste elevene er særlig rammet. Elever som leser trykte bøker viser bedre leseforståelse og større leseglede, enn de som oftest leser digitale bøker. Lærebøker gir også bedre resultat i fag som matematikk og naturfag.

KrF vil at Østfoldskolen skal være en arena hvor barn og unge får kunnskap, bevissthet og opplæring rundt nettvett og skjermbruk.

Vi ønsker ikke å bytte ut alle digitale hjelpemidler i skolen, men vi vil ha flere fysiske lærebøker slik at elever kan få bedre leseforståelse og større leseglede.