KrF vil aldri svekke fosterets rettsvern

Fredag 23. august la regjeringen frem forslag til ny abortlov. De foreslår blant annet å flytte grensen for selvbestemt abort fra 12 til 18 uker.

– Forslaget til regjeringen ville innebære en radikal utvidelse av retten til fri abort. Det sier KrF klart og tydelig nei til. Det vil sette menneskeverdet under press. Jeg er oppriktig skuffet over regjeringens forslag om å svekke rettsvernet til det ufødte liv. Men dessverre var det ventet, sier leder i KrF Dag Inge Ulstein.

Dag Inge Ulstein ser alvorlig ut og står foran et murbygg og en hage.

– KrF er tydelige motstandere av regjeringens forslag om å utvide abortloven. Vi vil gjøre det vi kan for å hindre en radikal utvidelse av abortloven.

Dag Inge Ulstein

Dagens medisinske utvikling gjør også at en kan redde barn tidligere enn før. I Norge har helsevesenet reddet barn så tidlig som i uke 22, og i andre land har fødselsleger gjort det helt nede i uke 21. KrF er tydelige på at fosteret skal ha et rettsvern.

– Det er dramatisk at regjeringen ønsker en abortgrense som er stadig nærmere barnets levedyktighet.

Regjeringen går mot anbefaling – vil innføre fri tvillingabort

I tillegg til en utvidet abortgrense foreslår regjeringen at tvillingabort, også kalt fosterreduksjon, ikke skal behandles i nemd før uke 18. Tvillingabort er et inngrep hvor en fjerner et eller flere fostre i et tvilling- eller flerlingsvangerskap, mens svangerskapet fortsetter for et eller flere av de andre fostrene. De går dermed imot flertallet av abortutvalgets medlemmer som mener at tvillingabort fortsatt skal behandles i nemd.

– Regjeringen foreslår å reversere KrFs gjennomslag fra 2019, hvor vi sikret at tvillingabort skulle behandles i nemd.

Gravide må få veiledning, oppfølging og informasjon

Det er avgjørende å styrke rådgivning og støtte for gravide. Alle må få informasjon om relevante støtteordninger og svar på sine spørsmål. Samfunnet må sørge for at alle gravide får god oppfølging og blir tatt vare på. Vi må også bidra til at færrest mulig ser på abort som den eneste løsningen. Det handler også om økonomiske ordninger for småbarnsfamilier og studenter som får barn.

– Det er mange som har behov for noen å snakke med, og derfor ønsker KrF også å reversere regjeringens kutt til Amathea, som er en gratis helsetjeneste for alle som ønsker å snakke om abort og graviditet, sier Dag Inge Ulstein.

Regjeringens forslag om å utvide grensen for fri abort vil fjerne alt rettsvern for det ufødte barnet frem til uke 18. KrF sier nei til regjeringens forslag om en radikal utvidelse av abortloven.

– Dette er en viktig sak for mange, og en viktig sak for KrF. Vi skal gjøre det vi kan for å hindre regjeringens forslag om en radikal utvidelse av abortloven, avslutter Dag Inge Ulstein.