Regjerings nasjonale transportplan sviktet. KrF har med Rødt, SV, Venstre, Høyre og FrP funnet sammen om ny Nasjonal transportplan. Se KrFs prioriteringer lengre ned i saken.
Stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad har representert KrF i forhandlingene i stortinget.
– Dette samarbeidet er historisk! For flertallet i opposisjonen å finne sammen i NTP illustrerer om ikke annet et elendig arbeid av Støres regjering.
Kjell Ingolf Ropstad
Nasjonal transportplan er det viktigste politiske dokumenter på samferdselsfeltet.
Det er i nasjonal transportplan at politikerne staker ut retningen for hvilke prosjekter på vei, bane og til sjøs som skal prioriteres i utviklingen av lokalsamfunn og infrastruktur i hele Norge. Planen oppdateres hver stortingsperiode. KrF var blant de mange som reagerte med skuffelse da forslaget til ny plan fra Arbeiderpartiets samferdselsminister ble lagt frem i mars. Det var en KrF-samferdselsminister som la fram forrige NTP. Derfor har det vært viktig for oss å peke på at prosjektene vi hadde inne den gang skulle videreføres og ikke skrotes slik Støre-regjeringen la opp til.
Nå legger KrF opp til å øke budsjettrammen i Nasjonal transportplan med 5 prosent.
KrF ønsker på denne måten å sikrevi muligheten til å videreføre flere store prosjekter uten å skrote satsningen på mindre prosjekt. I KrFs alternativ prioriterer vi:
- Hordfast
- Møreaksen
- Ringeriksbanen
- Vestfoldbanen
- Strynefjellet
- E39 Smiene-Harestad
- E39 Ringvei øst, Vågsbotn-Klauvaneset
- Rv. 19, Moss, med planleggingsmidler
- E39 Osli-Figgjo
- Ofotbanen
- Støtte til Majorstua stasjon
- Støtte til bybanen
- Styrking av Barnas transportplan, med 520 000 kroner
- Økt støtte til fylkesveier, med 12 milliarder kroner
- Økt støtte til Nye veier, med 6 milliarder kroner.