KrF tar ansvar i ny Nasjonal transportplan

Regjerings nasjonale transportplan sviktet. KrF har med Rødt, SV, Venstre, Høyre og FrP funnet sammen om ny Nasjonal transportplan. Se KrFs prioriteringer lengre ned i saken.

Kjell Ingolf står i vandrehallen og blir intervjuet av en journalist. Han snakker inn i en mikrofon
Kjell Ingolf Ropstad er stolt av KrFs prioriteringer i Nasjonal transportplan

Stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad har representert KrF i forhandlingene i stortinget.

– Dette samarbeidet er historisk! For flertallet i opposisjonen å finne sammen i NTP illustrerer om ikke annet et elendig arbeid av Støres regjering.

Kjell Ingolf Ropstad

Nasjonal transportplan er det viktigste politiske dokumenter på samferdselsfeltet.

Det er i nasjonal transportplan at politikerne staker ut retningen for hvilke prosjekter på vei, bane og til sjøs som skal prioriteres i utviklingen av lokalsamfunn og infrastruktur i hele Norge. Planen oppdateres hver stortingsperiode. KrF var blant de mange som reagerte med skuffelse da forslaget til ny plan fra Arbeiderpartiets samferdselsminister ble lagt frem i mars. Det var en KrF-samferdselsminister som la fram forrige NTP. Derfor har det vært viktig for oss å peke på at prosjektene vi hadde inne den gang skulle videreføres og ikke skrotes slik Støre-regjeringen la opp til.

Nå legger KrF opp til å øke budsjettrammen i Nasjonal transportplan med 5 prosent.

KrF ønsker på denne måten å sikrevi muligheten til å videreføre flere store prosjekter uten å skrote satsningen på mindre prosjekt. I KrFs alternativ prioriterer vi:

  • Hordfast
  • Møreaksen
  • Ringeriksbanen
  • Vestfoldbanen
  • Strynefjellet
  • E39 Smiene-Harestad
  • E39 Ringvei øst, Vågsbotn-Klauvaneset
  • Rv. 19, Moss, med planleggingsmidler
  • E39 Osli-Figgjo
  • Ofotbanen
  • Støtte til Majorstua stasjon
  • Støtte til bybanen
  • Styrking av Barnas transportplan, med 520 000 kroner
  • Økt støtte til fylkesveier, med 12 milliarder kroner
  • Økt støtte til Nye veier, med 6 milliarder kroner.