KrF står opp for en biologisk og kunnskapsbasert forståelse av kjønn 

KrF foreslår på Stortinget å endre skolens undervisning og læreplaner, slik at undervisningen baserer seg på en biologisk forståelse av kjønn. Dessuten vil vi fjerne Rosa kompetanse fra norske skoler og erstatte det med kurs i offentlig regi som sikrer faglig fundert undervisning. Dessverre ligger det an til at flertallet stemmet imot KrFs forslag når saken skal behandles i Stortinget 21. november.

– Jeg er skuffet over at stortingsflertallet ønsker at skolene skal gi undervisning om at kjønn først og fremst er et spørsmål om identitet og følelser, fremfor biologi. Dette kan føre til at mange barn blir usikre på eget kjønn, sier leder i KrF Dag-Inge Ulstein.

Og fortsetter; Dermed tar stortingsflertallet heller ikke inn over seg verken oppdatert forskning og endringer i retningslinjer som har kommet i flere andre land.  

Leder i KrF, Dag-Inge Ulstein, er skuffet over at flertallet på Stortinget vil stemme mot KrFs forslag om at skolens undervisning og læreplaner skal basere seg på en biologisk og kunnskapsbasert forståelse av kjønn.

Rosa kompetanse er en avdeling under foreningen FRI, og formidler kunnskap om kjønns- og seksualitetsmangfold til ansatte i skolen. I Norge har Rosa kompetanse og FRI blitt en premissgiver for undervisningen om kjønn, hvor en blant annet lærer at finnes mer enn to kjønn og at kjønn først og fremst er et spørsmål om identitet og ikke biologi.

– Flertallet på Stortinget ser dessverre ut til å overkjøre hva som er vitenskapelig riktig, og nedprioriterer dermed også hensynet til sårbare unge mennesker, sier Ulstein.

Dag-Inge Ulstein forteller videre: – Nå ser vi tydelige norske fagstemmer ta bladet fra munnen, som tidligere barnelege og forsker Pål Surén ved FHI, som har uttrykt sterk bekymring for budskapet som formidles i disse kursene. Han understreker at opplegget formidler en forståelse av kjønn som avviker fra den som medisinen og biologien bygger på. Han frykter at dette undervisningsopplegget kan bidra til å forsterke trenden av kjønnsdysfori, fordi man «planter en forestilling om at noe er galt og må endres på».

Noe av innholdet i kursene til rosa kompetanse formidles også i enkelte lærebøker. I Aschehougs naturfagsbok Solaris for 3. – 4. trinn står det:

«Kjønnsidentiteten din er din egen tanke om hvem du er, og hvordan du ser på deg selv. Du kan tenke på deg selv som gutt eller jente, eller ikke vite helt (…) Men klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør kan vise hvilken kjønnsidentitet du har.»

Helsesøstre over hele landet melder om stor usikkerhet om kjønn blant elever, først og fremst blant jenter. Flere beskriver at kjønnsrollene har blitt smalere og mer stereotype, og jenter lurer på om de bør bytte kjønn fordi de bryter med tradisjonelle kjønnsstereotypier.

– Det er et stort tilbakeslag for likestillingen når man som jente ikke kan være litt «guttete» i klesstil, interesser eller væremåte, uten å skulle tenke at det er noe feil med en selv.

Dag-Inge Ulstein

KrF vil jobbe for at det skal være rausere rammer for hva en gutt er, og hva en jente er.

– Vi må trygge barna på seg selv, slik at de ikke blir usikre og faller utenfor. Det at en liten jente ønsker å leke med biler og traktorer, eller at en gutt kan ta på seg et skjørt og leke med dukker er helt naturlig. Vi trenger romsligere rammer for kjønnsrollene, sier Ulstein.

Det er viktig å ta hensyn til transpersoner, og jeg er glad for at det er større aksept i samfunnet for mennesker som kjenner seg annerledes på ulike måter. Men vi må balansere dette hensynet opp mot andre, og ikke minst hensynet til sårbare barn som er usikre på kjønnet sitt mens de er barn og unge.

– Forskningen viser nemlig at et store flertall slår seg til ro etter puberteten. De må bare trygges i den de er, og ikke bli utsatt for medikamentell behandling.

KrFs forslag om skolens undervisning om kjønn

Vil du lese mer om KrFs forslag på Stortinget og behandlingen av saken? Trykk her