Barna må få svar på spørsmålene sine om korona

Barn kan oppleve vanskelige dager når barnehage, skole og fritidsaktiviteter settes på pause. Mange barn er redde, synes det er vanskelig å vite hva som skjer nå og har mange spørsmål om hvordan korona-pandemien påvirker deres liv.

Kjell Ingolf Ropstad på pressekonferanse

Derfor innkalte barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad sammen med statsminister Erna Solberg og kunnskapsminister Guri Melby 16.03 til en pressekonferanse for barn.

– Vi er inne i en annerledes tid, men det skal gå bra, det er viktig å huske på, sa Kjell Ingolf Ropstad til barna som fulgte pressekonferansen.

– Det er lov til å være ute, men ikke sammen med så mange andre. Du kan leke med en eller to venner, sa han.

–  Det er mindre farlig for de yngste, heldigvis. Grunnen til at vi vil begrense hvor mange dere skal leke med er fordi gamle og syke kan bli smittet. De tåler det ikke like bra. Så husk å vaske hendene dine, oppfordrer barneministeren.

Oppfordret til å huske på de ensomme Ropstad benytte anledningen til å oppfordre barn til å ta kontakt med sine besteforeldre og andre som kan være ensomme og alene.

– Det er ikke så lurt å dra på besøk til besteforeldre akkurat nå. Men det kan være fint å ringe dem, eller kanskje du endelig klarer å få dem over på Facetime. Eller du kan skrive til dem. Jeg tror de vil sette pris på det, sa han.

Nå som vi er i en krise er det viktig å vise at vi bryr oss om hverandre. Hvis du vet om noen som er ensomme, tenk litt ekstra på dem.

Ikke alle har det bra hjemme

Han benyttet også anledningen til å snakke om de som ikke har det bra hjemme og er utrygge.

– De aller fleste har det bra hjemme, men vi vet at noen ikke har det og er redde. Hvis du opplever noe som er vanskelig: ta kontakt med noen voksne du er trygg på eller ring en alarmtelefon. Husk at lærerne og helsetjenesten på skolen fortsatt er på jobb. De vil gjerne høre fra deg hvis ikke du har det bra, sa han.

Dersom du er et barn som ikke har det bra hjemme kan du ringe alarmtelefonen for barn og unge på 116111. Der vil du få hjelp!