Jonas Andersen Sayed foreslås på førsteplassen til Rogaland KrF

Rogaland KrF sin nominasjonskomite har i dag sendt ut forslag på hvem som skal stå på de ti øverste plassene på stortingslisten for 2025. Leder for komiteen, Oddny Helen Turøy, er stolt over forslaget.

• Vi har et knallsterkt lag her i Rogaland, med mange dyktige og motiverte kandidater. De ti navnene som vi i dag sender ut til lokallagene inneholder stor bredde både når det gjelder erfaring, geografi og alder, sier Turøy.
Jonas Andersen Sayed er 27 år og kommer fra Sokndal

På toppen av listen står tidligere ordfører i Sokndal, Jonas Andersen Sayed, fylkesleder Siri Lindtveit, gruppeleder på fylkestinget Anne Kristin Bruns og varaordfører på Karmøy, May Synnøve Rygh.

• Jonas Andersen Sayed er ekstremt kunnskapsrik, sympatisk og gjør en god jobb i alt han tar på seg. Han var en veldig populær ordfører og kjenner Rogaland godt fra arbeidet i fylkestinget. Jeg tror han vil engasjere både nye og gamle velgere, sier Turøy.
  • Med seg på toppen får han tre kvinner fra forskjellige deler av fylket og som styrker listen med ulik erfaring. Siri Lindtveit, Anne Krisitn Bruns og May Synnøve Rygh vil, sammen med Jonas, gi Rogaland KrF et sterkt lag inn i stortingsvalget i 2025, fortsetter Turøy.

Jonas Andersen Sayed er 27 år og kommer fra Sokndal. Han bor nå i Stavanger og studerer jus og statsvitenskap. Jonas har vært ordfører i Sokndal kommune og sittet på fylkestinget i Rogaland. Han avsluttet nylig et praktikantopphold hos den norske OSSE-delegasjonen i Wien.

• Det er veldig stort å bli foreslått på toppen av stortingslisten. Det å skulle representere Rogaland og KrF på Stortinget er en oppgave jeg ikke tar lett på, men som jeg vil gå all-in for dersom jeg skulle bli valgt. Nå er jeg spent på hva medlemmene og lokallagene mener om forslaget til nominasjonskomiteen, sier Sayed.

Hele forslaget fra nominasjonskomiteen ser slik ut:

1. Jonas Andersen Sayed, Stavanger
  2. Siri Lindtveit, Klepp
  3. Anne Kristin Bruns, Stavanger
  4. May Synnøve Rygh, Karmøy
  5. Børge Vassbø, Bjerkreim
  6. Bjørg Tryland, Strand
  7. Vebjørn Mathiesen Solli, Sandnes
  8. Randi Laache Kilane, Suldal
  9. Tom Landås, Haugesund
  10.  Andreas Bjorland, Hå

Forslaget fra nominasjonskomiteen skal nå på høring i lokallagene slik at alle medlemmer kan få si sin mening. Etter dette vil nominasjonskomiteen sette sammen et forslag på en fullstendig stortingsliste på 20 kandidater. KrF sin stortingsliste skal endelig vedtas på nominasjonsmøtet 5. november i år.

• Det er spesielt høytidelig å legge frem forslag på stortingsliste med ny førstekandidat for første gang siden 2013. Olaug Bollestad har lagt ned mye arbeid for innbyggerne i Rogaland over lang tid og vært en stortingsrepresentant mange har blitt glad i. Jeg vil si tusen takk for den jobben hun har gjort, sier Turøy.

Nominasjonskomiteen hadde egentlig innstilt Hadle Rasmus Bjuland på andreplassen, men han takket nei til å stå på denne.

• Vi skulle veldig gjerne hatt Hadle Bjuland med på denne listen.  Han gjør en kjempejobb som KrFU-leder og har vært en veldig god andrekandidat denne stortingsperioden. Men vi må forholde oss til at han ikke ønsket å stå på andreplassen i neste perioden, sier Turøy.

Nominasjonskomiteen i Rogaland består av Oddny Helen Turøy (leder), Torbjørn Indrebø, Gustav Løge Fosse, Kjersti Skjæveland, Knut Vassbø, Vegard Ask og Lars Audun Bøen.

Kontaktinformasjon:

Oddny Helen Turøy: 991 57 310