Hviterussiske opposisjonsledere gjenforent i Polen

Den polske statsministeren Mateusz Morawiecki møter Svetlana Tikhanovskaya og Olga Kovalkova i Warszawa i forrige uke. Ghetty Images/BBC.

Alexander Lukashenko fortsetter sin undertrykkelse av sentrale opposisjonsledere i Hviterussland drøyt én måned etter han hevder å ha vunnet et rigget presidentvalg. 6 av de 7 medlemmene i rådet som skal sikre en fredelig overgang i Hviterussland er enten i eksil, fengslet eller forsvunnet. Nestlederen i KrFs søsterparti, Olga Kovalkova, er en av disse 7.

Olga ble i forrige uke hentet ut av fengselet i Minsk av KGB og sluppet ut på grensen til Polen. Hun befinner seg nå i Warszawa og skal fortsette arbeidet med å kjempe for et fredelig regimeskifte i Hviterussland.

Hva gjør KrF?

• Vår stortingsrepresentant Geir Sigbjørn Toskedal følger situasjonen nøye og var tidlig ute og ba utenriksministeren være oppmerksom på utviklingen i landet.
  • Gjennom KrFUs demokratiprosjekt i Hviterussland jobber vi direkte med nye, unge ledere fra sivilsamfunnet og den politiske opposisjonen for sikre at ungdommers stemme blir hørt i overgangsprosessen i landet.

Vil du vite mer? Klikk her for se på NRKs dokumentar om nåværende situasjonen i Hviterussland.

2. Beiruts innbyggere gjenoppbygger livene sine etter dødelig eksplosjon

Over en måned er gått siden store deler av Beiruts havneområde ble jevnet med jorden etter at enorme mengder av det eksplosive stoffet ammoniumnitrat gikk i luften. Eksplosjonen førte med seg enorme, materielle ødeleggelser i alle byens sentrumsnære bydeler og nærmere 300 000 hjemløse. I tillegg er over 200 døde og mange tusen fremdeles skadet.

Mens Beiruts innbyggere så smått er i gang med gjenoppbygge livene sine vokser også sinnet mot den politiske eliten. Korrupsjonsanklagene har hengt over libanesiske politikere i en årrekke og store deler av befolkningen roper på fornyelse og rettferdighet. Mustapha Adib er nylig blitt utnevnt til ny statsminister, men en regjering har foreløpig ikke blitt utpekt.

Hva gjør KrF?

• KrF/KrFU har, sammen med resten av de norske ungdomspartiene, nylig startet opp et demokratiprosjekt med libanesiske ungdomspolitikere. Til tross for at aktivitetene foreløpig står på vent har vi tett kontakt med våre partnere og står klare til å støtte dem i den vanskelige, politiske prosessen de er i gang med.
  • Regjeringen har gitt 70 millioner kroner som et bidrag for å møte det humanitære behovet etter Beirut-krisen, samt sende 40 tonn medisinske utstyr til landet. Dette i tillegg til den planlagte summen på 470 millioner kroner i norsk bistand i 2020.