Kan gi kraft til en endelig fredsavtale i Colombia

– Etter at fredsavtalen ble nedstemt i en folkeavstemning, er det svært gledelig at prisen nettopp nå tildeles president Juan Manuel Santos. Det vil kunne gi kraft og entusiasme til å få en endelig fredsavtale på plass. Mitt håp er at tildelingen kan styrke dette arbeide, uttaler partileder Knut Arild Hareide.

Bilde av Knut Arild Hareide
FOTO: AGNETE BRUN/TINAGENT

– Fredsavtalen i Colombia gir muligheten til en slutt på over 50 år med krig. Det er vel verdt en fredspris. Jeg gratulerer president Santos med prisen og ønsker han og FARC-leder Londoño lykke til i det videre arbeid for å sikre at en fredsavtale endelig kan komme i havn, sier Hareide.

Over 220.000 mennesker har mistet livet og mer enn 6 millioner mennesker er drevet på flukt som følge av den langvarige konflikten. Det sier alt om betydningen av å få slutt på krigen.

– Både Norge og Cuba har over lengre tid vært med som tilretteleggere for denne prosessen. Dette viser viktigheten av at Norge fortsetter sin sterke innsats for fred og forsoning i verden, avslutter Hareide.