Foreslår gjenvalg og fornyelse i Rogaland KrF

Oddny Helen Turøy, Reid Ivar B. Dahl og Alf Magne Grindhaug er foreslått som ny ledertrio i Rogaland KrF.

Valg- og nominasjonskomiteen i Rogaland KrF foreslår at fylkesårsmøtet gjenvelger både fylkesleder Oddny Helen Turøy og 1. nestleder Reid Ivar Bjorland Dahl. Som 2. nestleder foreslås Alf Magne Grindhaug. Valg- og nominasjonskomiteen foreslår videre at Anne Kristin Bruns gjenvelges som leder for Rogaland KrF Kvinner.

Valg- og nominasjonskomiteen i Rogaland er svært begeistret for at Oddny Helen Turøy, Reid Ivar B. Dahl og Anne Kristin Bruns er villige til å ta gjenvalg til fylkesledelsen i Rogaland KrF. Etter høringen i lokallagene og sideorganisasjonene er det ingen tvil om at de nyter stor tillit i organisasjonen! Alf Magne som innstilles til 2. nestleder, har som varaordfører og tidligere lokallagsleder i Karmøy god kompetanse på blant annet næringsliv og kultur. Disse fire som nå er foreslått vil gi Rogaland KrF en ledelse med bred kunnskap og erfaring fra yrkesliv, lokal- og fylkespolitikk, sier leder av Valg- og nominasjonskomiteen Bjørg Tysdal Moe. Tysdal Moe legger til at Mirjam Ydstebø fra Kvitsøy gir seg etter 3 år i fylkesledelsen i Rogaland KrF.

• Jeg er takknemlig for alt jeg har fått være med på i KrF, både som fylkesleder og som lokalpolitiker, sier Oddny Helen Turøy. Høstens valgresultat har trigget meg til å fortsatt være en del av laget som skal løfte fram KrF sin politikk. Jeg ønsker å være med å kjempe for at alle barn og unge blir sett og får de samme mulighetene for å lykkes, sier hun i forbindelse med nominasjonen.
  • Jeg er veldig motivert for å ta fatt på den store jobben som ligger foran partiet inn mot kommune- og fylkestingsvalget i 2023. Vi skal vise at vi har en politikk for de som trenger det mest og som gjør folk sin hverdag bedre, sier Reid Ivar B. Dahl.
  • Jeg ønsker å bidra til å løfte Rogaland KrF, sier Alf Magne Grindhaug som er innstilt som 2. nestleder. Vi har en politikk som favner en mye større del av befolkningen enn de vi har klart å trekke til oss ved de siste valgene. Gjennnom godt lagarbeid skal vi skape bedre synliggjøring av vår ideologi og vårt program med fokus på bl.a. familie, valgfrihet og bærekraftig næringsutvikling, sier han
  • Gjennom mange år har kvinnepolitiske spørsmål opptatt Anne Kristin Bruns. Som politiker er hun opptatt å framsnakke og løfte fram kvinnehelse, kvinners økonomiske frihet og kvinner som pårørande. Dette blir viktig framover, og dette gir motivasjon til videre arbeid, sier hun.

Fylkesårsmøtet til Rogaland KrF avholdes 18. og 19. februar på Quality Residence hotel i Sandnes, hvor rundt 133 delegater fra hele fylket deltar.

Informasjon om innstillingen:
Fylkesårsmøte skal velge fylkesleder, 1. nestleder og 2. nestleder. De kvinnelige delegatene skal velge leder av Rogaland KrF Kvinner. Alle disse skal velges for 2 år. I tillegg skal det velges medlemmer til valg- og nominasjonskomiteen for 4 år.

• Som leder av Rogaland KrF har vi foreslått Oddny Helen Turøy, 47 år fra Sandnes. Hun har vært leder de 4 siste årene, tidligere har hun vært nestleder i fylkespartiet.
  • Som 1. nestleder har er tidligere statssekretær Reid Ivar B. Dahl, 33 år fra Hå, forslått gjenvalgt som 1. nestleder. Han er nestleder i fylket sitt samferdselsutvalg og jobber som spesialrådgiver i Time kommune.
  • Som 2. nestleder er Alf Magne Grindhaug, 55 år fra Karmøy foreslått. Siden valget i 2019 har han vært varaordfører i Karmøy. Ved høstens valg sto han på 3. plass på stortingslisten.
  • Anne Kristin Bruns, 58 år, fra Stavanger er foreslått gjenvalgt som leder av Rogaland KrF Kvinner. Hun er også lokallagsleder i Stavanger KrF og er medlem av Stavanger kommunestyre.

Valg- og nominasjonskomiteen i Rogaland KrF har bestått av: Bjørg Tysdal Moe (leder), Trond Arne Pedersen (nestleder), Torbjørn Indrebø, Unni Sirevåg Lende, Gunn-Marit Lygre, Ida Gahnstrøm Andersen (KrF Kvinner repr.) og Torkel Johannes Bjuland (KrFU repr.).