Et aldersvennlig samfunn, hva er det?

KrF må ha som fanesak at det skal være godt å bli gammel i Norge, mente Oslo KrFs gruppeleder Espen Andreas Hasle på landskonferansens seminar om lokale gjennomslag i eldrepolitikken.

På seminaret delte tre erfarne KrFere erfaringer fra sine respektive hjemsteders eldrepolitikk. En politikk med tydelig KrF-stempel, til inspirasjon for andre.

Beate Husa, byråd for eldre, helse og frivillighet i Bergen, fortalte at Bergens eldrepolitikk bygger på den nasjonale reformen «Leve hele livet». Det har resultert i mange spennende, nye tiltak.

– Alle over 80 år i Bergen får brev med tilbud om et såkalt «forebyggende hjemmebesøk». Har de bratte kjellertrapper, må vaskemaskinen opp på bakkenivå? Trenger de forhøyet toalettsete? Å få disse tingene på plass kan bety at folk kan bo hjemme og klare seg selv mye lenger, fortalte hun.

Bergen har også satset på hverdagsrehabilitering. Dette utgjør en ny måte å jobbe på for hjemmetjenestene, i tverrfaglige team som kartlegger hva som skal til for å tilrettelegge for mestring av hverdagen. – Noen trenger for eksempel trening på å knyte skoene, og noen trenger tips fra ernæringsfysiologer. Vi har ikke tid til å vente, vi må finne ut av hva som virker og så sette inn disse tiltakene i tide, fortalte hun engasjert.

Teknikken kan hjelpe

Per Sverre Kvinlaug, ordfører i Kvinesdal og fylkesleder i Agder, fortalte at Kvinesdal har satset på omsorgsteknologi de siste årene. – Det kan høres kaldt ut, og vi må sørge for at teknikken ikke skal gå foran etikken. Men eldre mennesker kan leve lenger i det livet de kjenner med denne hjelpen, sa han, og fortalte om en kvinesdøl som har fått uvurderlig hjelp av dette tiltaket.

– Fra å ligge våken om kvelden og vente på at hjemmehjelpen skulle komme og sjekke at alt sto bra til, fikk han sovne når han ville med et kamera som fulgte med på at han var trygg.

Det kan være fint å bli gammel

Espen Andreas Hasle, gruppeleder for KrF Oslo, fortalte at han tidligere egentlig gruet seg litt til å bli gammel. Men det var før han besøkte seniorsenteret Manglerud gård. – Slagordet deres er «Det er aldri for seint å få en ny bestevenn». Etter å ha truffet de flotte pensjonistene som vanker der, som har snekkerverksted, håndarbeid, språkkurs og foredragsserier, så tenker jeg: Det blir så fint å bli gammel, jeg gleder meg!

Hasle sørget for en forsikring om at han ikke er imponert over det sittende byrådet i Oslo. – Som opposisjonspolitiker blir fokuset mer på hva som ikke funker enn gode erfaringer, sa han, og fortalte om da noen på Rådhuset brukte en passer for å bestemme at Skjerven gård, som hadde et fantastisk tilbud for yngre personer med demens, mistet muligheten til å søke om støtte. I stedet må folk reise halvannen time i rushen til Fetsund for å finne et tilbud.

Stolt av demenslandsbyer

I stedet kunne han stolt løfte fram et tilbud som Aud Kvalbein startet mens KrF satt i byrådet i Oslo. – To demenslansbyer er under bygging i Oslo nå, hvor alt bygges opp slik at det er mest mulig likt det hjemmet og de omgivelsene folk er vant til og kjenner.

Han kom også med en advarsel. – Vi trenger flere hender på sykehjemmene. Noen må for eksempel kunne sette seg ned og spise sammen med mennesker med demens, som trenger dette for at de skal forstå hva de skal gjøre med maten de får servert. Det må være tid til at ansatte får gjøre det som de vet er riktig å gjøre, ikke bare det man som et minimum.