Bollestad: – De frivillige kan ikke ta støyten alene

Det er fantastisk å se innsatsen de frivillige gjør for å hente ukrainske kvinner og barn på flukt til Norge. Men nå må regjeringen ta ansvar. Det kan ikke være de frivilliges ansvar å sørge for at ukrainske flyktninger kommer trygt til Norge!

Bombet bro i Ukraina og innfelt bilde av olaug Bollestad

Onsdag 9. mars 2022, klokken 09:30. En busslast med ukrainske flyktninger ankommer Råde frikirke i Østfold. Her skal kvinner, barn og eldre som har flyktet fra krigen få et varmt måltid før de skal fraktes videre til et mottakssenter i Råde. Det er de frivillige i frikirken som har hentet flyktningene.

Innsatsen til de frivillige er helt enestående, sier partileder i KrF, Olaug Bollestad. Hun har tatt turen til Råde for å se med egne øyne hva flyktningene som kommer til Norge trenger

Jeg bestemte meg for å ta turen hit for å høre med de som virkelig kjenner behovene på kroppen hva de trenger, forklarer hun.

Situasjonen i Ukraina er alvorlig, og millioner er på flukt. Mødre med barn på armen har gått i timesvis for å komme til en grense å ta seg trygt over. Situasjonen ved grenseovergangene er kaotiske, og der venter nye timer i kø. De frivillige i Råde frikirke har jobbet på spreng for å samle inn nødvendige varer til mennesker på flukt og å hente flyktninger til Norge.

Vi har ikke sett en sånn situasjon i Europa siden andre verdenskrig. Det er en masseflukt, sier Bollestad. Hun er bekymret.

Det er problematisk at det ikke handles raskt nok fra regjeringens side. De frivillige har derimot kastet seg rundt på en beundringsverdig måte.

Men de frivillige kan ikke ta støyten alene. Det går ikke. Regjeringen må få fortgang i arbeidet med å bidra i å avlaste nabolandene med stort press på sine mottakssystemer, og vi må ha kommunene i full beredskap til å ta imot alle de menneskene som kommer hit.

Frivillige i Råde Frikirke
Olaug Bollestad møtte noen av de frivillige som hjelper ukrainske flyktninger til Norge.

Regjeringen kan ikke vente på EU

Flere regjeringsmedlemmer, blant dem statsminister Støre og justisminister Mehl, har sagt at de er positive til å ta imot flyktninger til Norge, men de mener Norge må vente på en fordelingsmodell fra EU. Det er Bollestad helt uenig i.

Det så vi at ikke fungerte under flyktningkrisen i 2015, slår hun fast.

Når flere europeiske land nå har hentet ut flyktninger mener jeg at vi er på overtid, sier hun.

Som nasjon så har vi et ansvar for å hjelpe. Norge kan ikke avvente andre europeiske land sine initiativ. Vi må selv ta initiativ og ansvar, så vil andre land følge etter.

Regjeringen kan ikke bare forsøke å stagge frivilliges initiativ uten å iverksette egne planer for å hjelpe mennesker på flukt fra krigen.

Olaug Bollestad

Sterke historier

Tilbake i Råde frikirke forteller de frivillige om hvor uoversiktlig bildet er på grenseovergangen. Det mangler system. Folk er redde og slitne. Mange fryser og har ikke fått i seg noe særlig mat.

Justisministeren har advart mot private og frivillige initiativ. Hun mener det skaper kaos på grensene at man usystematisk henter flyktninger, sier Bollestad, før hun oppgitt bryter ut:

Selvsagt er det kaotiske forhold. Og selvsagt er det lite system. Men regjeringen kan ikke bare forsøke å stagge frivilliges initiativ uten å iverksette egne planer for å hjelpe mennesker på flukt fra krigen. Her trenger vi at regjeringen tar et langt tydelig lederskap, og samtidig jobber på lag med alle gode krefter.