1000 år med kristent verdigrunnlag

Vårt land trenger et sett felles verdier som samler og bygger gode samfunn. Vi sier gjerne at kristningen av Norge startet i 1030, men allerede i 1024 ble den såkalte «Kristenretten» vedtatt på tinget på Moster.

Kristenretten er en samling lover som bygger på verdier som kom med kristendommen. Rettssamfunnet slo fast at noe var rett og noe var galt, uavhengig av maktforhold i samfunnet.

I det norrøne samfunnet hadde mektige ætter og rå makt fått bestemte, med kristenrettens prinsipper fikk alle mennesker en egenverdi.

Tinget på Moster i 1024 ble starten på en stor samfunnsendring i Norge. Dette ble gradvis innarbeider på de regionale tingene og befestet med Magnus Lagabøters landslov av 1274. På det felles kristne verdigrunnlaget ble nasjonen Norge bygd. Foruten lover om kirkebygg og helligdager, ble menneskeverdet styrket. Reglene vitnet om en ny tid der man ønsket å ta ansvar for de svakeste i samfunnet og det kom en rekke endringer: Ingen barn skulle lenger settes ut til villdyr for å dø. Treller skulle frigis. Alle skulle ha fri én dag i uken. Fattige skulle få understøttelse og hjelp gjennom kirken. Menn kunne ikke ha mer enn én kone, og ekteskap skulle inngås frivillig.

Uavhengig av personlige tro og tvil, trenger vårt land et felles verdigrunnlag. Særlig vil vi understreke at dette må komme til uttrykk i hvordan vi beskytter de svakeste iblant oss, spesielt vern om det ufødte liv.

Årsmøte i Østfold KrF vil at den tusenårige kristenarven som ble nedfelt på Moster fortsatt skal være våre felles verdier. Og vi vil bygge vår politikk på disse verdiene når vi utformer politikk i fylke og kommuner.