Krf sine toppolitikere på studietur

Studietur Oslo 1305

Toppolitikere fra KrF i Møre og Romsdal reiste til Oslo for å styrke
samarbeidet og øke kunnskap om arbeidet som gjøres i KrF nasjonalt. Og ikke minst målbære utfordringer og ønsker fra vårt fylke.
På turen var vi innom Oslo Rådhus, der vi hadde samtaler med Øyvind Håbrekke som er representant for KrF i Oslo Bystyre.
Her fikk vi innføring i samarbeidsavtalen og det politiske arbeidet i Oslo kommune. Vi ble guidet rundt i det ærverdige rådhuset, som har mye kunst fra anerkjente kunstnere, og blir blant annet brukt under seremonien for
overrekkelse av nobels fredspris.
-Da vi befant oss i bystyresalen fortalte Håbrekke oss om innlegget han holdt
da bystyret debatterte høringen om endring av abortloven. Han pekte på symbolikken i salen, med veggene dekorert med fresker av St.Hallvard, og salen selv tapetsert med tre samlede piler som peker oppover. Disse pilene representerer hendelsen der St.Hallvard, en helgen, forsøkte å beskytte en gravid kvinne mot overfall, men ble selv drept ved pilskudd da han tok henne med i sin båt over Drammensfjorden. St.Hallvard, kvinnen og det ufødtebarnet døde. Dette er de 3 pilene symbolet på.
Dette var en sterk opplevelse for politikerne fra Møre og Romsdal
Gruppen besøkte også Stortinget der vi møtte partileder Olaug Bollestad og hennes rådgivere Ylva Bang, Clement A. Størksen og Edvard Kunzendorf.
-Ordfører i Aukra Helge Kjøll utrykket din skuffelse over regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan (NTP). Møre og Romsdal, eksport og
verdiskapingsregionen mottar bare 0,25% av midlene selv om vi har 5 % av befolkningen. Dette er en katastrofe for Møre og Romsdal, og det er krise at Møreaksen som er et gryteklart og ferdigregulert prosjekt, havner i en intetsigende gruppe av såkalt «utviklingsporteføljeprosjekter». Møreaksen vil kunne gi et løft for fylket og styrke hele regionen dersom den blir fullført.
-Gruppeleder og fylkestingsrepresentant Randi W. Frisvoll bar fram utfordringene vi har med for lite overføringer fra staten til fergedrift i fylket. Vi bruker Kr 260 mill mer pr. år enn overføringene vi får fra staten, noe som er helt nødvendig for at næringslivet skal fungere. Dette går på bekostning av andre tjenester i fylket. Hun understreket også behovet for økt satsing på rassikring og mer bruk av ny teknologi, noe som kan spare staten for over 20 mrd.
-Ordfører i Hustadvika Nils Christian Harnes ønsket bedre rammevilkår for landbruket. KrF har i dag stor tillit blant bøndene og her har vi et stort mulighetsrom og mange potensielle velgere. Harnes snakket også om utfordringene med nok energi til fylke. Og selvsagt må vi ta vare på fengselet på Hustad med både lavrisiko og høyrisikoplassene sa han
-Fylkestingsrepresentant Victoria Smenes snakket om kultur og frivillighet, og hvordan vi i M&R KrF jobber på lag med KrF nasjonalt for at det skal bli lettere for ideelle stiftelser å søke om støtte. Det skapes i dag unødvendig mye byråkrati i søknadsprosesser.
-Vararepresentant i Fylkestingsgruppa Dorte Klokk uttrykte bekymring over sosial dumping i en rekke næringer og viktigheten av at regelverket legger til rette for at politiet og rettsvesenet har gode nok rammer til å kunne få bukt med problemet.
Gruppen tok også opp eldreomsorg og den demografiske utviklingen som i årene fremover vil utfordre oss til å gi gode og omsorgsfulle løsninger for våre eldre. Dette er også et politisk område som er sterkt knyttet til våre kjerneverdier.
Besøket på Stortinget ble avsluttet på galleriet i stortingssalen der vi lyttet til debatten om Representantforslag om å stanse helsereformen og representantforslag knyttet til helsereformen og kvalitet i rusbehandlingen der Olaug Bollestad var aktiv. Gruppen var også innom KrF Landskontor, der vi fikk bløtkake for å feire Helge Kjølls bursdag. Framtidig strategi og gode ideer ble delt. Vi takker for gode samtaler og innspill der. Denne turen bidro til å styrke engasjementet og samholdet blant våre fremste KrF-politikere i fylket