Alle mann på dekk for en kreativ valgkamp!

Enten du skal stå på stand eller ikke; det er egentlig ganske lett å bidra til en artig og effektiv valgkamp. Om du har mye eller lite tid, om du kan mye om politikk eller ikke, så er ditt bidrag både verdifullt og svært velkomment. Bare kreativiteten setter grenser, og sammen skal vi farge Norge gult! Her kommer noen tips.

• Kle deg i noe fra nettbutikken vår – det er en rimelig sikker samtalestarter, eller strikk deg et KrF-pannebånd etter mønsteret du finner på *Motimate, til bruk på kjøligere dager.
Aktivistisk pannebånd med skriften "KrF" strikket på
  • Gjør det kjent at du akter å stemme KrF ved å benytte deg av KrFs profilbilderammer på Facebook, slik at andre kan bli inspirert til å gjøre det samme.
  • Bak en langpannekake, klipp ut KrF-logo i papp og dryss melis over til krampa tar deg. Tilby kake til venner eller på jobben, og ikke glem å legge ut bilder av hele prosessen på sosiale medier.
  • Du møter aldri så mange mennesker på kort tid som i morgenrushet. Ta med deg en venn eller to (og kanskje langpannekaken?) og del ut løpesedler ved et kollektivknutepunkt en kort time før jobb.
  • Legg penner eller antibac-servietter med KrF-logo på tilfeldige steder på jobben, eller på andre offentlige steder.
  • Still deg opp foran matbutikken med et lass KrF-handlevognmynter, siden nesten ingen har mynter nå til dags. Medfører stor sjanse for en KrF-prat med takknemlige folk. Om butikken ikke lenger benytter slike mynter til handlevognene, er også dette en flott samtalestarter!
  • Lag en (lett) quiz med politisk innhold til din lokale KrF-stand. Sørg for en passende premie, og del bilder av stolte vinnere i sosiale medier.
  • Bytt nettverkspassordet ditt til «StemKrF». Alle som leter etter tilgjengelige nettverk i nærheten vil få det opp på lista.
  • Bor du sammen med andre som innehar stemmerett? Lag et fint fruktfat med mange bananer. Skriv «Stem KrF» med en sløv blyant på skallet. Etter noen timer blir den usynlige skriften leselig.
Aktivistisk banan hvor "stem KrF" er inngravert
  • Gode aktiviteter for barn på standen gir lettede foreldre en pause hvor de blir stående for en liten prat. Hva med erteposekasting eller tegnekonkurranse? Sørg for veldig mange premier. Ta bilde av lille Ole med sin prisvinnende tegning og, ja, du gjettet det, legg det ut i sosiale medier.
  • Det ser alltid bedre ut med mange enn få på stand. Om du er litt sjenert, kan du kanskje steke vafler eller administrere barn som konkurrerer om å lage flottest tegning?
  • Dersom du havner i en diskusjon der du blir i tvil om du husker alle KrFs gode argumenter: Bruk Motimates politiske oppslagsverk på mobilen.
  • Hvilke utfordringer finnes lokalt? Lag løpesedler til postkasseaksjon med KrFs svar på akkurat det folk er opptatt av der du bor, eller bruk postkortene fra Juniaksjonen med en personlig hilsen om å stemme KrF i år.
  • Ring en venn som ellers ikke kommer seg til valglokalet og tilby skyss. Det er ikke sikkert de stemmer KrF, men kanskje!
  • Spill inn en personlig hilsen og legg ut på sosiale medier om hvorfor du stemmer KrF i år.
  • Send en SMS til noen venner som du tror kan være på vippen til å stemme KrF og si at i år trenger vi alles stemmer!
  • Heng opp KrF-plakat eller legg flyere tilgjengelig på toalettet, til alle gjestene dine.
  • Kall opp ditt nye kjæledyr etter KrF-profiler, eller eventuelt gi et litt mindre nytt kjæledyr nytt navn. Ring lokalavisa med tips, ta søte bilder og del, del, del i sosiale medier.
  • Dersom du ikke selv skal stå på stand, gi dine lokale KrF-folk en oppmuntring når du ser dem ute!
  • Snakk varmt om våre listekandidater. Vis at du er stolt av dem og at vi står sammen!
  • Gjør det til en vane å dele og kommentere på poster for lokallag og KrFs hovedkonto på Facebook fram til valget. Spredning av budskapet vårt skjer ikke av seg selv, og hver eneste deling og kommentar bidrar til å gjøre oss synligere.
  • Og om du enda ikke har fått det med deg: Smil bredt og ta bilder av alt det kreative du gjør. Del deretter generøst i sosiale medier!

* Motimate er vår læringsplattform, hvor alle medlemmer kan registrere seg.