Ingelin Noresjø
Last ned bilder

Om Ingelin Noresjø

Ingelin Noresjø er 2. nestleder i KrF.

Til daglig er hun fylkesråd for kultur, miljø og folkehelse i Nordland fylkeskommune.

Det aktive politiske engasjementet begynte med vervet som styremedlem i Nordland KrFU i 1994. Siden det har hun i flere år vært fylkesleder i Nordland KrFU, og fra 1997 til 1999 var hun også lokallagsleder i Fauske KrF.

Ved kommunestyrevalget 2007 ble hun valgt til første vara til kommunestyret i Fauske, og hun ble samtidig nestleder i Plan- og utviklingsutvalget i kommunen. Siden valget i 2011 har hun vært fast representant i kommunestyret i Fauske.

I 2005 ble Noresjø ansatt som fylkessekretær i Nordland KrF, og denne stillingen hadde hun frem til hun i januar 2011 ble ansatt ved KrFs landskontor som organisasjonsrådgiver.

10. november 2012 ble hun valgt av et enstemmig nominasjonsmøte som førstekandidat for Nordland KrF til stortingsvalget i 2013. Med det ble hun den første kvinnen som sto på topp på stortingslisten til Nordland KrF noensinne.

29. april 2015 ble hun medlem av fylkesrådet i Nordland, med ansvar for kultur, miljø og folkehelse.

På KrFs landsmøte i 2019 ble hun valgt til 2. nestleder i partiet.

Ingelin er oppvokst og bosatt i Fauske i Nordland. Hun er gift og har tre barn.

Etter allmennfag på Fauske videregående skole, tok hun høyere utdanning innenfor sosiologi og informasjonsteknologi fra det som da var Høgskolen i Bodø. Hun har også studert interaktiv multimedia ved Edith Cowan University i Perth, Australia. I 2012 fullførte hun en Master of Business Administration (MBA) ved Handelshøgskolen i Bodø.

Ingelin Noresjø har variert arbeidserfaring som blant annet butikkansatt, vikarlærer, bussjåfør og IT-konsulent. Siden 2005 har hun vært ansatt i Kristelig Folkeparti, først som fylkessekretær og deretter som organisasjonsrådgiver.