Ekteskap

Ekteskapet er en grunnleggende og viktig ordning i vårt samfunn. Mange som gifter seg holder sammen livet ut, men dessverre er det også mange ekteskap som går i oppløsning. Samlivsbrudd er smertefullt for alle som er involvert, ikke minst barna. KrF vil derfor øke satsingen på samlivstiltak og foreldreveiledning, i nært samarbeid med ideelle aktører. Familievernet må gis ressurser til å drive mer forebyggende arbeid for å redusere risikoen for samlivsbrudd og styrke muligheten for godt foreldresamarbeid i etterkant av et brudd. KrF vil arbeide målbevisst for å styrke tilbudet om parterapi/familieterapi og gjøre dette til en lovbestemt rett innen tre uker, slik ordningen er for mekling ved samlivsbrudd. Vi mener også at undervisning om samliv og relasjoner må styrkes i ungdomsskolen.

Ekteskapet som ordning mellom mann og kvinne har dype røtter i tro og tradisjon, og familien er det mest grunnleggende fellesskapet i samfunnet. KrF vil løfte frem ekteskapet mellom en mann og en kvinne som en god og stabil ramme rundt barns oppvekst. Ekteskapet er den samlivsformen som legger best til rette for et forpliktende samliv. KrF anerkjenner at mennesker er ulike og respekterer at de tar ulike valg for sine liv. KrF har også et ansvar for å sikre andre former for forpliktende samliv mellom to voksne og ivareta barn og voksnes juridiske rettigheter uavhengig av samlivsform.

Det viktigste poenget for KrF når det gjelder synet på ekteskapet som juridisk institusjon handler om barn. Mange politikere er opptatt av hvilke rettigheter voksne har, men KrF mener at barns rettigheter må gå foran. Vi forstår veldig godt at mange ønsker seg barn. Det er noe som ligger dypt i mange av oss. Men vi mener at barns mulighet til å ha både en far og en mor til stede i oppveksten er viktigere. Barn har rett til, så langt det er mulig, å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem. KrF mener at når staten skal lage rammer for barns oppvekst, bør man ha som utgangspunkt at flest mulig barn skal få vokse opp med en far og en mor. Med innføringen av den nåværende ekteskapsloven har staten sagt helt direkte at noen barn skal fratas rettigheten til å ha en far eller en mor. Det mener KrF blir galt. Barn bør ikke fratas muligheten til å vokse opp med en far og en mor, mens det ikke kan være en menneskerett for voksne å få barn.