07.09.2019 18:51 Tilbake til nyheter

Utviklingsministeren på sunnmørsbesøk

Utviklingsminister Dag Inge Ulstein besøkte fredag 6. september Sula, Ulstein og Herøy, med ulike besøk i de 3 kommunene. Sammen med han på denne miniturneen var også fylkesleder og fylkesordførerkandidat Randi Walderhaug Frisvoll og 3. kandidat på KrFs fylkestingsliste og ordfører i Giske kommune, Harry Valderhaug.
Sula
Utviklingsminister Dag Inge Ulstein med følge på besøk på Sula ungdomsskole, som han selv har gått på. Her sammen med ordfører Jim Arve Røssevoll, skolens ledelse og tidligere lærere.

Første stopp var Sula ungdomsskole i Langevåg, der han tidligere selv har vært elev.
Her ble han godt tatt imot av ordfører, skolens ledelse og elevene i 10. klasse.
På forhånd var han blitt utfordret til å snakke om «Veien fra Sula ungdomsskole til utviklingsminister», der han fortalte om hva det vil si å være utviklingsminister. Han var også på forhånd blitt utfordret til å si noe om moderne slaveri.
Elevene satt lydhøre til det som statsråden sa og var i tillegg godt forberedt med gode spørsmål etter hans foredrag.

Etter en rask omvisningstur på Sula ungdomsskole bar det videre til Ulsteinvik og møte på Høddvoll stadion med ledelsen i Hødd og Dimna Idrettslag, samt besøk i Ulsteinhallen.
Her var hovedtemaet samarbeidet mellom det frivillige og det offentlige.

Etter besøket i Ulsteinhallen hadde utviklingsministeren et møte med «Nykirkekarene» som var i gang med rigging til «Ulsteinfestivalen» som skulle være dagen etter. Deres arbeid er et flott eksempel på frivillig innsats for å medvirke til realisering av en ny arbeidskirke i Ulsteinvik. Dette har utviklet seg til en storsamling med bilmesse og program av ulike opplegg. Statsråden møtte messegeneralen og fikk nærmere informasjon om festivalen og hvordan det frivillige arbeidet på en prisverdig måte kan mobilisere til en slik sak.

Neste besøk for statsråden var til Herøy Produksjon i Fosnavåg. Dette er en kommunal bedrift som er en del av bo- og habiliteringstjenesten i Herøy kommune. En flott arbeidsplass med produksjon av ulike varer og tjenester.
Etter Herøy Produksjon var det bedriftsbesøk hos Marin Teknikk AS i Gurskøy. Marin Teknikk AS er et norsk skipsdesign- og ingeniørselskap, med spesiell kunnskap og ekspertise innen avansert skipsdesign. Her fikk statsråden med følge god orientering om bedriften og deres arbeide.
Siste stopp i Herøy var et besøk på standen som Herøy KrF hadde i Myrvåg, der han møtte Herøyfolket og folk fra omkringliggende kommuner en travel fredag ettermiddag.

Se flere bilder fra statsrådbesøket på facebooksiden til Møre og Romsdal KrF: https://www.facebook.com/moreogromsdalkrf/