05.02.2019 20:29 Tilbake til nyheter

Valgkomiteen foreslår Astrid Aarhus Byrknes som ny fylkesleder

-Vi er glad for at Astrid Aarhus Byrknes har takket ja til å bli foreslått som ny leder for Hordaland KrF. Byrknes er et kjent navn for KrFerne i Hordaland med våre godt over 3000 medlemmer i fylket, både som KrF-ordfører gjennom mange år i Lindås kommune, og siden hun også har møtt på Stortinget som vara for Knut Arild Hareide, sier Arvid Nilssen, leder for valgkomiteen.
1836889_654526057916216_952896313_o – Kopi
Bilde av Astrid Aarhus Byrknes. Foto: Sondre Olsen

Astrid Aarhus Byrknes har vært ordfører i Lindås kommune siden 2007. Hun er utdannet sykepleier med videreutdanning i ledelse og administrasjon. Tidligere har hun jobbet med bistand og diakonalt arbeid i Peru i to perioder. Hun har også hatt ulike lederstillinger i Lindås kommune, og var assisterende institusjonssjef på Domkirkehjemmet før hun i 2007 ble ordfører i Lindås kommune.

-       Astrid Aarhus Byrknes er en samlende politiker som er flink til å formidle KrFs saker. Hun er også vist lokalt at hun er god til å sikre gjennomslag for KrFs politikk, og hun har en egen evne til å begeistre og inspirere de hun møter. Vi tror hun er rett person til å være leder for Hordaland KrF når vi nå skal arbeide frem mot en spennende valgkamp i høst, sier Arvid Nilssen.

-       Valgkomiteen foreslår gjenvalg på Jarle Skeidsvoll som 1. nestleder, og det bidrar til en god kontinuitet i fylkesledelsen. Han har gjort en god jobb for organisasjonen, og vi er glad for at han har sagt ja til å stille videre, sier Arvid Nilssen.

Jarle Skeidsvoll er ordfører i Osterøy kommune, og var varaordfører i perioden 2011-2015. Han er utdannet molekylærbiolog. Tidligere har han arbeidet innen forskning, som gründer og som administrerende direktør og teknologidirektør i Pro Analysis.

Vigdis Anita Gåskjenn er som 2. nestleder ikke på valg i år. Dermed vil fylkesledelsen bestå av Astrid Aarhus Byrknes, Jarle Skeidsvoll og Vigdis Anita Gåskjenn hvis valgkomiteen forslag følges av årsmøtet.

Valgkomiteen foreslår Jarle Jacobsen som direktevalgt representant. Han er tidligere varaordfører i Sveio kommune, og er nå innstilt også som toppkandidat for Sveio ved kommunevalget i høst. Til vanlig arbeider han som daglig leder i Maritim Utdanning AS, og er utdannet maskinsjef.

-       Vi er svært glad for at Jarle Jacobsen ønsker å bidra inn i fylkesledelsen med sin kompetanse. Jarle har lang erfaring både som folkevalgt og tillitsvalgt i KrF. Han kjenner både Hordaland og KrF-organisasjonen så godt at vi vet kan komme rett inn i styret og bidra med mye i dette som blir et viktig valgkampår, sier Arvid Nilssen.

Hordaland KrF skal ha årsmøte den 9.-10. mars på Sunnfjord Hotel i Førde sammen med Sogn og Fjordane KrF. Den helgen skal det også være et felles møte for fylkeslagene hvor det planlegges etablering av Vestland KrF fra 2020. Dermed blir nye medlemmer i fylkesledelsen til Hordaland KrF valgt for 1 år.

Arvid Nilssen, leder av valgkomiteen. Tlf: 95 77 37 75
Astrid Aarhus Byrknes. Tlf: 91 38 06 88