10.09.2018 15:58 Tilbake til nyheter

Kvinnekonferansen 2018

Den biologiske familien er ikke lenger en selvfølge, og det debatteres om biologisk slektskap skal løsrives fra foreldreskapet, med de konsekvenser dette kan få. Den bioteknologiske utviklingen med sæd- og eggdonasjon og surrogati, kan få betydning på mange samfunnsområder; for foreldreskapet, splitting av morsrollen, barnet og identitet, synet på mennesket og kultur, og ikke minst på familien - avhengig av hvor langt samfunnet går i å utnytte bioteknologiens muligheter. Dyktige og engasjerte foredragsholdere vil belyse temaene fra ulike ståsteder.
forvirring
  • Tid: Lørdag 20. oktober  kl. 10.00 – 16.30
  • Sted: Quality hotel 33 på Økern i Oslo
  • Pris: 600,- inkl lunsj
  • Trykk her for påmelding

KL. 09.30 Registrering og mingling

Kl. 10.00 Velkommen // Leder i KrF Kvinner Ann Kathrine Skjørshammer

Kl. 10.10 «Den liberale familien» // Øyvind Håbrekke – forfatter og faglig leder
i Tankesmien Skaperkraft

Kl. 11.10 Barnekonvensjonen om den juridiske retten til å kjenne sitt opphav i artikkel 7 // Ellen Johanne Weydahl – mastergradstudent og trainee i Stiftelsen Skaperkraft

Kl. 11.40 Pause med forfriskninger

Kl. 12.00 Om barn og identitet – trangen til å kjenne sitt opphav // Marit Bruset - psykolog og samfunnsdebattant. Tidligere styremedlem i foreningen («Ufrivillig barnløse«) Ønskebarn

Kl. 13.00 Lunsj

Kl. 14.00 Fra avl til design // Eivor Oftestad – forsker, kirkehistoriker og forfatter av boken «Vi lager barn».  Hun løfter debatten utover et medisinsk perspektiv og historieløs synsing, og har nye perspektiver på aktuell diskusjon som omfatter blant annet assistert befruktning, forskning på befruktede egg og genterapi.

Kl. 14.45 Panelsamtale om bioteknologiens betydning for foreldreskapet, familien og samfunnsutviklingen // Foredragsholderne og Olaug V. Bollestad, KrFs
1. nestleder og stortingsrepresentant.

Kl. 16.15 Oppsummering og avslutning